Overslaan en naar de inhoud gaan

Flow gaat Duitsland veroveren

Van het Nederlandse tijdschrift Flow verschijnt binnenkort ook een Duitse editie. Dit najaar verschijnt het magazine in licentie bij Gruner…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het moge dan donkere tijden zijn in bladenland, het tijdschrift Flow (uitgegeven door Sanoma) kan toch als een zeldzaam en daarom oh zo welkom lichtpuntje worden beschouwd.

related partner content for mobile comes here

Niet alleen mag het tijdschrift zich in een sterk krimpende markt tot één van de weinige in oplage stijgende bladen rekenen, ook blijkt de eigenzinnige formule aan te slaan in het buitenland.

Brand director Joyce Nieuwenhuijs: ‘Het blad sprak internationaal zo tot de verbeelding dat we in 2013 hebben besloten zelf een Engelstalige editie ïn twintig landen wereldwijd te distribueren. Dit werd zo’n succes dat er voor 2014 al 4 Engelstalige edities zijn gepland. En nu we ook nog deze licentiedeal met Gruner + Jahr hebben gesloten.’

Nieuwenhuijs denkt dat het eind van de groei ook nog lang niet in zicht is: ‘Er is interesse vanuit Japan, en ik zie nog volop andere kansen internationaal.’

Het tijdschrift werd vijf jaar geleden bedacht door Astrid van der Hulst en Irene Smit, het creatieve team achter Flow, vanuit de behoefte om een blad te maken over hun eigen interesses en inspiratiebronnen.

Irene Smit: ‘We gooiden alle bestaande bladenmakerswetten omtrent ijkpersonen, lachende vrouwen op de cover (met uitzondering van bovenstaande cover, red.), nieuws halen uit persberichten en persbijeenkomsten en schreeuwende coverteksten overboord. We zijn een blad gaan maken waarin mindfulness en positieve psychologie een belangrijke onderlaag vormen.’

Het resultaat is een blad dat zich van de zo herkenbare vrouwenbladen-formule onderscheidt, door een net andere onderwerpkeuze, creatieve en afwijkende vormgeving, het gebruik van verschillende papiersoorten en het bijvoegen van papieren extra’s in elke editie.

Astrid van der Hulst: ‘Flow is afgelopen 5 jaar uitgegroeid tot een platform voor creatief talent. Illustratoren, knipkunstenaars, crafters. We doen inspiratie op op blogs, pinterest, instagram en bieden mensen van over de hele wereld een podium.’

Flow is overigens niet het enige tijdschrift dat successen over de grens boekt. Het ‘mindstyle’-, onder licentie van de Franse uitgever Oracom. Sinds 2010 staat Happinez ook al in de Duitse schappen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in