Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de 4 gouden tips van marketeers voor PR-bureaus

'De kracht van communicatie zit 'm in de eenvoud'
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Behalve aan de communicatievakbroeders in het algemeen, waren de marketeers in het van Communicatie juni ook zo vriendelijk de samenwerking met PR-bureaus te bespreken. Dat leidde tot vier welgemedene adviezen voor een betere samenwerking.

related partner content for mobile comes here

1.Wees kritisch

Volgens Fleur van Bruggen en Joanny Lijbers van Unilever is het vooral belangrijk om kritisch te durven zijn. Lijbers: ‘Durf het merk ook terug te geven als iets voor jullie niet werkt. Zeg gewoon: prachtig idee hoor … máár. Eerlijkheid komt de samenwerking uiteindelijk ten goede.’

2. Maak het verschil met details

Lennart Boorsma van Heineken: ‘Het klinkt misschien gek, maar een goede relatie zit vaak in de kleine dingen. Over het grote creatieve idee ga je toch wel met elkaar in gesprek. De crux zit ’m juist in de dingen die je elkaar níet meer hoeft te zeggen. Hoe lang je op een reactie moet wachten, in welk format of formaat je iets aangeleverd krijgt. Dat je weet wat voor de ander handig is of aan een half woord genoeg hebt. Het lijkt misschien onbelangrijk, maar dat zijn dingen waardoor je steeds weer met een partij wilt samenwerken.’

3. Blijf jezelf vernieuwen

Fleur van Bruggen: ‘Wanneer je als bedrijf besluit een bureau in te huren, staat of valt alles bij de creatieve meerwaarde die dat bureau te bieden heeft. Als merk zou je eigenlijk het liefst willen dat een pr-bureau zich bij elke opdracht probeert opnieuw uit te vinden. Helaas zie je nog wel eens dat bureaus na een tijdje in herhaling gaan vervallen. Terwijl je iedere keer weer de frisheid zou willen van een eerste samenwerking.’

4. Less is more

Paul Sluis van KLM: ‘Less is more. De kracht van communicatie zit toch in eenvoud. We moeten in het vak af van ingewikkelde verhalen of e-mails met hele lappen tekst. Eén plaatje met één kernachtige zin is vaak al genoeg. Ook op tv zie je vaak dat de krachtigste commercials een heel simpele, heldere boodschap hebben. Niet te veel toeters en bellen, maar communicatie teruggebracht tot de essentie.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in