Dit zijn de 4 gouden tips van marketeers voor PR-bureaus


Behalve aan de communicatievakbroeders in het algemeen, waren de marketeers in het juninummer van Communicatie juni ook zo vriendelijk de samenwerking met PR-bureaus te bespreken. Dat leidde tot vier welgemedene adviezen voor een betere samenwerking.
1.Wees kritisch
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens Fleur van Bruggen en Joanny Lijbers van Unilever is het vooral belangrijk om kritisch te durven zijn. Lijbers: ‘Durf het merk ook terug te geven als iets voor jullie niet werkt. Zeg gewoon: prachtig idee hoor … máár. Eerlijkheid komt de samenwerking uiteindelijk ten goede.’
2. Maak het verschil met details
Lennart Boorsma van Heineken: ‘Het klinkt misschien gek, maar een goede relatie zit vaak in de kleine dingen. Over het grote creatieve idee ga je toch wel met elkaar in gesprek. De crux zit ’m juist in de dingen die je elkaar níet meer hoeft te zeggen. Hoe lang je op een reactie moet wachten, in welk format of formaat je iets aangeleverd krijgt. Dat je weet wat voor de ander handig is of aan een half woord genoeg hebt. Het lijkt misschien onbelangrijk, maar dat zijn dingen waardoor je steeds weer met een partij wilt samenwerken.’
3. Blijf jezelf vernieuwen
Fleur van Bruggen: ‘Wanneer je als bedrijf besluit een bureau in te huren, staat of valt alles bij de creatieve meerwaarde die dat bureau te bieden heeft. Als merk zou je eigenlijk het liefst willen dat een pr-bureau zich bij elke opdracht probeert opnieuw uit te vinden. Helaas zie je nog wel eens dat bureaus na een tijdje in herhaling gaan vervallen. Terwijl je iedere keer weer de frisheid zou willen van een eerste samenwerking.’
4. Less is more
Paul Sluis van KLM: ‘Less is more. De kracht van communicatie zit toch in eenvoud. We moeten in het vak af van ingewikkelde verhalen of e-mails met hele lappen tekst. Eén plaatje met één kernachtige zin is vaak al genoeg. Ook op tv zie je vaak dat de krachtigste commercials een heel simpele, heldere boodschap hebben. Niet te veel toeters en bellen, maar communicatie teruggebracht tot de essentie.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid