‘De Mol wil zenders aan SBS verkopen’


Dat meldt het AD. De krant spreekt van een isolement van de mediamagnaat. Hij wilde de tv-wereld een slag toebrengen, maar dat is (nog) niet gelukt. ‘De Mol zoekt nu naar een elegante uitweg, maar raakt steeds verder in een isolement’, aldus de krant.
De Mol zat afgelopen maanden vergeefs met SBS-aandeelhouders Permira/KKR en de Telegraaf Media Groep om tafel. De media-ondernemer probeerde eerst SBS Nederland op te kopen. Dat mislukte, omdat de aandeelhouders van SBS niet willen dat het bedrijf wordt opgesplitst.
Vervolgens probeerde De Mol een belang te verwerven in de internationale tak van SBS. Hij zou onder meer de succesprogramma’s van Tien en marktleider Radio 538 (waarde: circa 220 miljoen euro) inbrengen in ruil voor een ‘controlerend belang’ in de SBS-groep. SBS moest beloven regelmatig nieuwe door De Mol bedachte programma’s uit te zenden.
Maar voor het concreet kon worden, verwierven de SBS-aandeelhouders Permira/KKR vorige week voor drie miljard euro een meerderheidsaandeel in het Duitse tv-bedrijf Pro7/Sat1. Dit bedrijf gaat binnenkort fuseren met de SBS-Groep, waardoor een nieuw Europees tv-imperium ontstaat met een waarde van ruim acht miljard euro. Of De Mol aansluiting zoekt bij dit nieuwe tv-bedrijf - en belangrijker: of dit enorme bedrijf John De Mol nog wel nodig heeft na de fusie - moet de komende tijd duidelijk worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid