Consumenten zijn supermarktfolders zat
Dat is althans conclusie van een kwalitatief onderzoek van de Universiteit Maastricht onder dertig supermarktbezoekers naar de effectiviteit van reclamefolders van supermarkten in Nederland. De keuze van supermarkt blijkt niet afhankelijk te zijn van de folders die op de deurmat ploffen. De jongere, rationele consument let wel op reclame, maar wordt niet beïnvloed. De oudere gemaksconsument neemt folders wel uitgebreid door, maar gebruikt ze nauwelijks voor de keuze van de supermarkt. Ook aangepaste folders bieden daarbij geen soelaas.
Volgens onderzoeker Linda Harleman wekken de huis-aan-huisfolders niets dan irritatie op, zodat ze ook voor doeleinden als imagoverbetering en naamsbekendheid weinig zin hebben. Ze vermoedt dat het beter is om aanbiedingen en productinformatie meer gericht op doelgroepen te verspreiden. Mogelijke alternatieven zijn daarbij billboards, posters, folders in de winkel of een website.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid