Co-branding is effectieve strategie


Co-branding kan een uiterst effectieve strategie zijn om een merk te introduceren in een nieuwe markt. Je maakt handig gebruik van de bekendheid en waardering die het partnermerk in het voor jou nog onbekende afzetgebied heeft opgebouwd. Dat geldt met name voor het grote merk dat zich in een lokale markt wil invechten. Voor lokale merken die op grotere schaal willen opereren zit het voordeel van co-branding tevens in de mogelijkheid om nieuw kapitaal aan te trekken en gebruik te maken van de technologische kennis van de grote partner. Maar wil co-branding slagen, dan moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo zal er van te voren terdege onderzoek moeten worden gedaan naar de merkperceptie van de consument. Daarbij dient te worden gekeken of de beide merken ook in de beleving van de klant goed bij elkaar passen. Maar ook de fysieke kant van de zaak is belangrijk: de verpakking en de manier waarop het nieuwe product wordt geïntroduceerd. En tenslotte is het vooral zaak om voldoende tijd uit te trekken voor de co-brandingsoperatie. Consumenten hebben nu eenmaal tijd nodig om hun oude merkassociaties af te schudden en te wennen aan de nieuwe verbintenis.
<#FONT SIZE=1>Bron: Business Horizons<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid