Overslaan en naar de inhoud gaan

WHO wil tabaksreclame niet volledig verbieden

De wereldgezondheidsorganisatie WHO wil tabaksreclame niet volledig verbieden. Dat blijkt uit de woensdag gepresenteerde concepttekst voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over dit verdrag moeten de 192 lidstaten van de WHO in mei een definitief oordeel vellen, melden diverse persbureaus. Volgens het Japanse persbureau Kyodo hebben landen met een grote tabaksindustrie, zoals Japan, de VS en Duitsland, afgedwongen dat er geen volledig reclameverbod wordt verlangd in een verdrag. In de voorlopige tekst staat nu alleen dat de lidstaten de tabaksreclame zelf moeten reguleren op basis van hun eigen wetgeving.

related partner content for mobile comes here

Dat laatste geldt overigens ook voor de verkoop van tabakswaar aan minderjarigen en voor de vermindering van het aantal sigarettenautomaten. De termen ‘light’ of ‘mild’ worden in de tekst ook niet nadrukkelijk verboden. In ons land mogen dergelijke aanduidingen al niet meer worden gebruikt.

De directeur-generaal van de WHO, Gro-Harlem Brundtland, had zich eerder juist een groot voorstander getoond van een reclameverbod. De internationale antirooklobby vindt dan ook dat de WHO-baas is gezwicht voor de landen die veel sigaretten produceren. Brundtland zei woensdag dat de concepttekst nu ook een ‘effectieve basis’ biedt om te strijden tegen het roken. Een reclameverbod zou altijd in een later stadium nog in een verdrag kunnen worden opgenomen, zei ze.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in