Overslaan en naar de inhoud gaan

Case: Nuon claimt de zon

Nuon wil dat eind 2015 één miljoen Nederlanders gebruik maken van zonne-energie. Lemon scented tea ontwikkelde de campagne ‘Zon’ om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat was de aanleiding voor de campagne?
Nuon heeft als (strategisch) doel gesteld energie voor haar klanten ‘betaalbaar, plezierig én duurzaam’ te maken. De zon is daarbij het speerpunt. Nuon wil zonne-energie voor iedereen makkelijke beschikbaar maken.

related partner content for mobile comes here

Wat is de propositie?
In de campagne wordt vanuit de gedachte van een verhaal gewerkt. ‘Dat vormt de basis voor het reclame-idee, maar ook voor alle activatie, PR, content en online werk.’ Er zijn drie verhaallijnen die met elkaar verweven zijn:
1. Inspirationeel selling point: De zon heeft een oneindige hoeveelheid energie voor iedereen. In één minuut geeft de zon meer energie dan de hele mensheid nodig heeft in vier jaar.
2. Emotioneel selling point: Iedereen heeft een relatie met de zon. Ze geeft ons niet alleen warmte en licht, maar geeft ons ook elke dag positieve en schone energie.
3. Unique selling point: Nuon Zonnepanelen Advies. Op de site kunnen geïnteresseerden een tool invullen om te kijken of hun dak in aanmerking komt om zonne-energie mee op te wekken.

Hoe is dit uitgangspunt vertaald naar creatie?
1. De lancering
Om de ambitieuze missie van Nuon te lanceren is het energiebedrijf eind augustus een contract met de zon aangegaan. ‘De ondertekening vond plaats op een reclamemast langs de A10 op 45 meter hoogte. De live feed werd vooraf via een 1/1 print aangekondigd in de Telegraaf, Spits en Metro.’
(Media: live feed online, page take-overs, YouTube, dagbladen, PR, Out-of-home advertising.)

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

2. De invulling
Als eerste bewijs van de nieuwe focus van Nuon en om extra bereik en sympathie te realiseren werd het Nuon Solar Rescue team gelanceerd. Het team laadt door middel van zonne-energie de lege telefoons van mensen op in parken, op stranden en op festivals. De promofilm van het team is bijna 110.000 keer bekeken.
(Media: : YouTube, location based online/ Facebook, PR, influencer marketing, moving billboard.)

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

3. De tv-commercial
Als apotheose werd onlangs de spot ‘Partner van de zon’ gelanceerd. ‘Iedereen heeft een relatie met de zon. In deze tv-commercial van Nuon zien we allemaal situaties waarin mensen vertellen wat hun relatie met de zon is. Zo is de zon voor de fotograaf een inspiratiebron, voor het meisje op het festival een feestmaatje.’
(Media; TV, pre-roll, YouTube.)

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

4. Follow-up: zonneportret-actie
Parallel aan de TVC is de zonneportret-actie gestart. Via het Nuon magazine, de en de worden mensen opgeroepen hun eigen relatie met de zon te fotograferen en in te zenden. ‘Tot u toe zijn er ruim 1000 inzendingen. De tien finalisten kunnen via een stemmechanisme op Facebook kans maken op een set zonnepanelen.’

5. De ‘Lemon scented tea creative content calendar’
De volgende, finale stap is het ontwikkelen van content en proposities die gebaseerd zijn op inzichten vanuit klanten. ‘We geven antwoord op de belangrijkste vragen rondom zonnepanelen. Daarnaast ontwikkelen we verhalen rond onze zonnewagen Nuna, de activatie op de Woonbeurs volgende week, nieuwe zonne-gadgets et cetera.’
‘De content wordt aan de hand van de “Lemon scented tea creative content calendar” gedistribueerd op alle paid, owned en earned kanalen, waarbij de campagnewebsite als centrum dient - en waar al het verkeer naar toe wordt geleid.

Kortom, wat is de essentie van de campagne?
De pay-off luidt: Nuon, partner van de zon. Onze conclusie: Nuon claimt de zon. Waarbij de nadruk op online activatie ligt.

Bureau: Lemon scented tea
Klant: Nuon
Account: Gijsbregt Vijn, Erwin van Rheenen, Stephanie van der Klift, Sammie van Oort, Tamara Bogaard
Strategie: Walter Kraus, Gijsbregt Vijn
RTV: Stephanie van der Klift
Creatie: Rogier Heijning, Tom de Hooge
Mediabureau: UM (Universal Media)
Klant: Friso Westenberg, Willemijn van Ballegoijen, Inge Betzema (Social) & Lily de hond
Editor: MINIbar | Vava Stojadinovitz
Muziek: MINIbar | Jorrit Kleijnen & Alexander Reumers Producer: Marnix Simonis
D.O.P. / Regisseur: Ties versteegh / Rogier Heijning
Online: Rolf van Slooten (CGI) & Joppo (grading)
Sound: Diederik Idenburg

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in