Overslaan en naar de inhoud gaan

Brit wint zaak rond verkoop persoonlijke data

Een Britse rechter heeft bepaald dat de verkoop van persoonlijke data van het verkiezingsregister voor commerciële doeleinden in strijd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens Campaign kan de uitspraak grote gevolgen hebben voor direct marketing (in Groot-Brittannië), dat leunt op electorale registers voor het maken van dm-lijsten. De Brit Brian Robertson daagde zijn gemeente voor de rechter nadat deze geweigerd had te bevestigen dat zijn naam en adres niet zou worden doorgegeven aan commerciële bedrijven zonder zijn toestemming. Robertson registreerde zichzelf daarom niet en verloor zozijn stemrecht. Zijn raadsman hield een pleidooi waarin hij naar voren bracht dat data verstrekken voor niet-electorale doeleinden zonder wetenschap van de persoon in kwestie in strijd is met het recht op privacy. De rechter stelde hem daarop in het gelijk. Betrokkenen uit de dm-hoek weerleggen de kritiek door te zeggen dat wat Robertson deed (zich niet registreren) onwettig is. Inmiddels is de regering bezig met een wet die toegang tot het electorale register meer moet indammen. De uitspraak van de rechter is mogelijk een voorzet.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in