Overslaan en naar de inhoud gaan

69% wantrouwt de motieven van PR-profs, alleen politici scoren slechter

Brits onderzoek legt het PR-probleem van PR bloot.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Opmerkelijk onderzoek onder Britten over het imago van de pr-sector  door en .  In een representatieve steekproef onder Britse volwassen (n = 2011) zegt een overweldigende meerderheid dat PR draait om ‘spinnen’, ofwel het verdraaien van de werkelijkheid, en niet zozeer om inhoud.

related partner content for mobile comes here

69% heeft er geen vertrouwen in dat  PR-professionals  de waarheid vertellen.

Relatief slecht

Dezelfde vraag werd voorgelegd met politici en journalisten lijdend voorwerrp. Daaruit blijkt dat het slechte imago van het PR-vakgebied relatief is. Politici staan het namelijk nog een heel stuk slechter voor; 84 procent van de volwassenen in het VK hebben er weinig vertrouwen in dat politici de waarheid vertellen.

Journalisten doen het ook niet veel beter dan PR-professionals, sterker, een even groot deel van de Britten (69%) gelooft dat journalisten evenmin de waarheid dienen.

Redenen wantrouwen 

Opmerkelijk zijn de redenen voor het wantrouwen van de PR-profs. Zo zegt 72% dat dit komt omdat ze betaald worden om mensen te beïnvloeden. Een nogal opmerkelijke reden, want dat is juist waarvoor pr op aard is natuurlijk.

Ruim de helft wantrouwt PR omdat het negatief gedrag probeert te verdoezelen (52%), terwijl een vijfde zelfs vermoedt dat pr-mensen cijfers oppoetsen in hun campagnes (22%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in