Overslaan en naar de inhoud gaan

Dutch YouTube Gathering stopt na 12 jaar omdat influencers te duur geworden zijn

Het grootste YouTube-evenement van Nederland trekt de stekker eruit omdat het inhuren van influencers te duur wordt.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Dutch YouTube Gathering (DYTG) stopt na twaalf jaar omdat influencers te veel geld vragen om op te komen draven. Dat meldt de organisator op de website van DYTG. Op 23 juli vindt de laatste editie van het grootste Nederlandse YouTube-evenement plaats, in de Brabanthallen in Den Bosch. De organisator zegt met pijn in zijn hart de stekker uit het evenement te trekken. Voorgaande jaren trok het evenement zo'n achtduizend bezoekers per jaarlijkse editie. 

related partner content for mobile comes here

Influencers vragen meer geld

In een verklaring schrijft de organisator: 'De DYTG zoals hij 12 jaar geleden opgezet is, is tegenwoordig niet meer mogelijk. Grote YouTubers komen niet meer gratis naar evenementen en het is onmogelijk om iedereen te kunnen betalen. Als we alle creators zouden betalen die we op het evenement willen hebben gaan sommige meet & greet tickets richting de 1000 euro! En reizen (sic) de evenement tickets al helemaal de pan uit.'

Jaren geleden stonden veel bekende Nederlandse YouTubers op DYTG. Die sterren inhuren is tegenwoordig te duur, zegt de organisator. Ook influencers van TikTok, Instagram, Twitch en andere social media komen naar het evenement, maar rekenen doorgaans ook hoge prijzen. De ticketprijs verhogen wil de organisator uit principiële redenen niet. Dit om het evenement toegankelijk te houden voor 'de vaak jonge bezoekers die vaak geen honderd euro hebben voor een groot evenement.'

Enzo Knol, één van de bekendste influencers van Nederland, zegt tegen EditieNL dat hij één keer op DYTG geweest is maar het zo slecht geregeld vond dat hij niet nog eens wilde komen. 'Ik wil niet dat fans zes uur lang in de rij moeten staan en veel te veel geld betalen voor een ticket.'

Laatste editie lijkt nog gaten te hebben

Onbekend is hoe de ticketverkoop voor de laatste editie verkoopt. Op moment van publicatie zijn er via de website nog tickets te koop á 25 euro per stuk. Een deel van de bezoekers heeft een ticket omdat de twee voorgaande DYTG-edities niet door konden gaan door de coronapandemie. Het schema met meet & greets van influencers is nog grotendeels leeg. Welke bekende influencers er op het hoofdpodium spreken of optreden, is nog onbekend. Die webpagina is namelijk nog leeg, minder dan twee weken voor het evenement plaatsvindt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in