Overslaan en naar de inhoud gaan

Werk steeds minder belangrijk voor Nederlander

Werk en werken vertegenwoordigen voor steeds meer Nederlanders een minder belangrijke waarde in het leven. Hoewel gezin, vrienden en vrije…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Werk wordt steeds minder gezien als een plicht en steeds mindermensen zijn geneigd werk ten koste van vrije tijd te laten gaan. Hiermeewijken Nederlanders af van de gemiddelde Europeaan; vrienden en vrije tijdkomen in de meeste andere Europese landen pas na het werk.

related partner content for mobile comes here

Ook als we kijken naar de werkaspecten die door Nederlanders belangrijkworden gevonden, blijkt er sprake van een typisch Nederlandsearbeidscultuur: goede collega's staan boven aan de lijst, gevolgd doorinteressant werk, een goede beloning en goede arbeidsomstandigheden. Bij datlaatste wordt in toenemende mate gedacht aan een goede afstemming tussenwerk en privé. Bij inhoudelijk interessant werk denken Nederlanders met nameaan werk dat aansluit bij de eigen capaciteiten en werk dat mogelijkhedenbiedt tot initiatief. In de ons omringende landen scoren factoren alsprettige collega's en autonomie in het werk veel lager. Leuk werk en leukwerken zijn kennelijk typisch Nederlandse arbeidswensen.

Dit zijn enkele belangrijke bevindingen uit een studie die prof. Jacques vanHoof e.a. van de Nijmegen School of Management in opdracht van de StichtingManagement Studies uitvoerden. In dit onderzoek werden gegevens uit bestaandnationaal en internationaal onderzoek over arbeidsoriëntaties en baanwensenbij elkaar gebracht. Doel van de studie was om inzicht te krijgen in deontwikkelingen die zich hierin de afgelopen decennia hebben voorgedaan. Ookwilde Van Hoof c.s. nagaan of er sprake is van een toenemende diversiteit inwensen ten aanzien van werk.

Ofschoon de levensvervullende betekenis van werk en werken afneemt, blijftwerk in de praktijk van het dagelijkse leven een belangrijke plaats opeisen.Het concurreert daarin sterk met de eisen die het moderne gezins- en socialeleven stelt en de grote betekenis die Nederlanders daaraan toekennen. VanHoof c.s. constateren dan ook een groeiende spanning tussen de betekenis vanen tijdsbesteding aan werk en werken. Deze spanning komt vooral bij de hogeropgeleiden tot uitdrukking.

Het zijn vooral jongeren en vrouwen die sterk hechten aan een goede sfeer enprettige collega's op het werk. Voor hen is gebrek hieraan zelfs een redenom een onderneming te verlaten.

De behoefte aan inhoudelijk interessant werk dat aansluit bij de eigentalenten, die vroeger vooral voorkwam bij de hoger opgeleiden, verspreidtzich thans naar bredere groepen van de beroepsbevolking. Hetzelfde geldtvoor een goede balans tussen werk en privé.

De auteurs concluderen op basis van hun bevindingen dat moderneHRM-instrumenten als performance management en outputsturing weinigaansluiten bij de wensen van grote groepen werknemers en daarom als weinigeffectief kunnen worden bestempeld. Het creëren van een optimale socialecontext en het aanbieden van interessant werk bieden meer kans om alsaantrekkelijke werkgever te boek te staan en medewerkers te blijven boeienen binden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in