Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat schuift dat, zo’n logo?

Hoe belangrijk is corporate identity? Een retorische vraag, als we kijken naar de toenemende mate waarin de branche, denk aan design,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Engeland is een verhit debat gaande over het nut van corporate identity, een fenomeen dat volgens een schreeuwende kop in een vakblad ‘op sterven na dood is’. Dood? Volstrekte onzin, aldus Sheila Tully van designbureau Appetite. Altijd al heeft de designindustrie last gehad van financieel managers en ander tuig, dat hen betitelt als wollige types, die veel geld kosten en waarbij het altijd weer de vraag is wat zo’n nieuw logo nou helemaal oplevert.

related partner content for mobile comes here

Maar feit is dat de industrie die te maken heeft met corporate branding, momenteel enorm floreert. Dat is niet voor niks. Identiteit telt. In het bekende model van Kapferer worden zes elementen van merkidentiteit genoemd, en daarvan is de fysieke realiteit van het product of de dienst er maar één; de andere vijf zijn persoonlijkheid, relaties, cultuur, zelfbeeld en reflectie.

Identiteit is (dus) een overkoepelend begrip. Dat maakt het tegelijk ook zo lastig te sturen. Nike kan nog zoveel geld hebben gestoken in identiteitsbepalende campagnes, het negatieve beeld van een Vietnamees kind dat voor een paar dollarcent per uur sportschoenen zit te stikken, draagt stevig bij aan de identiteit van deze merkgigant. Idem voor Shell en de negatieve associaties met Ogoniland en BrentSpar, idem voor Brits rundvlees en de negatieve associatie met BSE. Wie beroepshalve bezig is met de creatie van corporate identiteiten, moet zich altijd verplaatsen in de situatie van de gebruiker. Wat verwacht je dan van producten c.q. leveranciers?

In steekwoorden: herkenbaarheid, consistentie, betrouwbaarheid, geschiktheid, toepasbaarheid, helderheid en benaderbaarheid.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Laura

Wil dit zeggen dat het neerzetten of veranderen van een identiteit moeilijker is al het imago veel afwijkt van de identiteit die je wilt laten zien?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in