Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarschuwing voor de belegger

De Amerikaanse toezichthouder op de beurshandel, de SEC, heeft met de verspreiding van een vals persbericht van een hightech bedrijf willen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De SEC heeft de nieuwsdienst PR Newswire Association gevraagd om de beursgang van McWhortle Enterprises bekend te maken. Dit bedrijf bestaat helemaal niet. Wie het telefoonnummer van McWhortle belt, krijgt een boodschap te horen van de SEC-waarschuwingsdienst: ‘Kijk hoe makkelijk je bedrogen kunt worden!’. Wie op internet de bezoekt van het nepbedrijf komt een vergelijkbare mededeling tegen bij het opvragen van meer financiële gegevens. Het bedrijf dat gespecialiseerd zou zijn in producten om terrorisme te bestrijden, zou volgens het bericht op 30 januari naar de beurs gaan. De afgelopen drie jaar zijn heel wat ondernemingen, onder meer Lucent Technologies, het slachtoffer geweest van valse persberichten op het Internet en elektronische nieuwsdiensten. In de meeste gevallen werden de daders gevonden en gestraft. PR Newswire verspreidt persberichten van ondernemingen op 3.500 websites en bereikt naar schatting een miljoen computerschermen. ‘De geloofwaardigheid van onze dienst is heel belangrijk voor ons’, zegt voorzitter David Amron van PR Newswire. ‘Wij hebben een controlesysteem om valse persberichten op te sporen. De SEC is onze partner. Daarom hebben wij meegewerkt met dit initiatief dat tot doel heeft de beleggers op te voeden’. De SEC ziet het als haar taak om te waarschuwen tegen onlinebeleggingsfraude. (Bron: Planet/De Standaard)

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in