Wat gaat de iPhone 5 voor Mobile Marketing betekenen?
Vooral de enorme geruchtenstroom over de specs en features, die Apple op gang weet te brengen is uniek. Apple heeft met de iPhone niet alleen een revolutie in de telecomwereld voortgebracht, maar is voor een groot deel ook verantwoordelijk voor de grote schwung op gebied van Mobile Marketing. Wat gaat het nieuwe toestel voor adverteerders bieden? Uiteraard onder voorbehoud, want 12 september weten we het pas zeker.
UPDATE 13 september. Teleurstellend: iPhone 5 bevat geen NFC!
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Ondanks dat het aantal Android gebruikers wereldwijd een stuk groter is dan iOS(iphone/ipad) kiezen de meeste adverteerders nog steeds vaak als eerste voor Apple's mobiele platform. Uit een onderzoek van Mobile Marketing Nederland bleek dat 35 % van de top 500 NL adverteerders een Android app voor hun merken inzetten, terwijl 47 % een iPhone app heeft ontwikkeld (zie HIER). Uit cijfers van vorig jaar blijkt dit oa te komen doordat iPhone gebruikers actiever zijn in het downloaden van apps, clicken op mobile ads en ook het uitgeven van geld in het mobiele kanaal. Een andere factor dat mee zou kunnen spelen is dat adverteerders zich liever met cool brand Apple willen assiociëren dan Android. Onlangs begreep ik dat al deze verschillen echter snel kleiner werden.
Groter en scherper scherm
Naar alle waarschijnlijkheid krijgt de iPhone5 een groter scherm (van het huidige 3,5 inch, naar 4,6 inch). Daarnaast zal het scherm ook scherper worden. Klinkt allemaal onbenullig uit adverteerders perspectief, maar voor veel adverteerders waren de iPhone 3 specs een belangrijke reden om voor de iPhone te kiezen. Een bekend Frans cosmeticamerk heeft mij enkele jaren geleden verteld dat hun merk niet goed tot zijn recht kwam op de mobiele schermen van Nokia en SonyEricsson en dat ze pas bij de iPhone de stap van de glanzende glossy's naar de mobiel aandurfden.
Near Field Communication
NFC is -naar alle waarschijnlijkheid- de nieuwe ingebakken technologie in de iPhone5. NFC is in het kort contactloze communicatie tussen twee apparaten die niet meer dan 10 cm van elkaar verwijderd zijn, het is een tweeweg-communicatie (dus verzenden en ontvangen) tussen bijvoorbeeld een mobiele telefoon en een kassa in een winkel. Naast de chip (hardware) staat er op de telefoon ook software om de veiligheid bij betalingen te garanderen.
De NFC chip zal in de nabije toekomst betaalkaarten, bonuskaarten, bibliotheekkaarten, klantenpassen, OV-kaarten moeten gaan vervangen.
Naast de betalingsmogelijkheden biedt NFC ook marketingmogelijkheden. Billboards en informatiedisplays kunnen, met behulp van de NFC-techniek, informatie direct met de gebruiker delen. Kortingcoupons, filmprogramma’s, beursplattegronden worden gelijk naar de telefoon van de gebruiker verzonden. Supermarkten kunnen hun schappen uitrusten met een chip, even je telefoon ervoor houden en je ontvangt de prijs en informatie over het product, eventueel met film en fotomateriaal.
De nieuwe iPhone Biedt enorme voordelen op gebied van Mobile Marketing, maar eerst moeten we nog enkele dagen wachten of deze geruchten ook bewaarheid gaan worden.
Via iPhone5.nl blijf je op de hoogte van het laatste iPhone5 nieuws
MobileMarketing.nl 2012
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid