Overslaan en naar de inhoud gaan

Warenhuis Walmart koopt tv-maker Vizio voor 2,3 miljard dollar om advertentietak uit te breiden

Met de expertise en het platform van Vizio wil Walmart groeien in retailmedia en connected tv.
Walmart Vizio via shutterstock
Vizio-televisies te koop in een Walmart
© Afbeelding: Shutterstock
Walmart Vizio via shutterstock
Vizio-televisies te koop in een Walmart
© Afbeelding: Shutterstock

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart wil 2,3 miljard dollar neerleggen voor tv-fabrikant Vizio. De overname moet Walmart in staat stellen om te groeien in de domeinen retailmedia en connected tv. Televisies van Vizio zijn niet officieel in Nederland te koop.

related partner content for mobile comes here

De televisies van Vizio draaien op een eigen besturingssysteem genaamd SmartCast. De software toont de meer dan achttien miljoen actieve gebruiker reclames, bijvoorbeeld films en series die streamingdiensten graag onder de aandacht brengen. Deze connected tv-oplossing levert Vizio geld op - hoeveel is niet duidelijk. Vizio zegt alleen dat de advertentietak samenwerkt met meer dan vijfhonderd adverteerders en goed is voor 'het merendeel van de bedrijfswinst.'

Walmart, van oorsprong een warenhuis dat op het oog álles lijkt te verkopen, heeft al een eigen media- en advertentiebedrijf genaamd Walmart Connect. Dat bedrijf kan groeien met de expertise en platformen van Vizio. 

Het warenhuis wil ook stappen zetten in het tonen van reclames op digitale schermen in zijn vele winkels, die dagelijks honderdduizenden Amerikanen verwelkomen. De overname van Vizio kan helpen bij de doorontwikkeling van retailmedia.

Walmart experimenteerde al

Voor Walmart is de overname van Vizio een logische volgende stap om zijn advertentietak te laten groeien. Het warenhuis experimenteerde eerder met advertenties op televisies van Roku, waarbij kijkers rechtstreeks via de tv-reclame producten konden kopen bij Walmart. Vorig jaar werkte Walmart samen met Innovid om gepersonaliseerde reclames op tv's te tonen. 

En Walmart is zelf ook goed bekend met televisies. Het bedrijf verkoopt tv's onder zijn eigen merk Onn, net zoals concurrent Best Buy ook een eigen tv-merk (Insignia) heeft. 

Toezichthouders moeten de Vizio-overname nog goedkeuren, en Vizio kan er zelf ook zonder verplichtingen onderuit als een andere partij binnen 45 dagen een 'beter bod' doet. Voor Amerikaanse consumenten wordt het interessant of Walmart - mits de overname doorgaat - tv's van Vizio blijft verkopen bij concurrerende retailers of volledig naar zich toetrekt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marcel Vogels

Hele logische stap. TV/AV en (instore) Retail media zijn ook bereikskanalen die elkaar versterken in het overbrengen van merkkracht. Het Nederlandse equivalent is natuurlijk RetailMedia.One met Talpa Media Solutions. Deze combinatie biedt een vergelijkbaar model voor merken die overal zichtbaar willen zijn.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in