Overslaan en naar de inhoud gaan

AI voor slimmere marketing? Dit zijn 3 voorbeelden

Marleen Smit (Google NL) deelt in de aanloop naar Think Digital hoe AI je marketing een boost kan geven en hoe je aan de slag gaat.
Google

Google’s missie is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Via producten en platforms als Search, Maps, Gmail, Android, Google Play, Google Cloud, Chrome en YouTube speelt Google een betekenisvolle rol in het dagelijks leven van miljarden mensen en is het uitgegroeid tot een van de meest bekende bedrijven ter wereld. Google is een dochteronderneming van Alphabet Inc.

Think Digital
Think Digital

Think Digital, Google's grootste online AI- en performance marketing-evenement van het jaar met korte, inspirerende sessies van marktleiders en Google-experts - vindt plaats op 19 maart en inschrijvingen zijn nu open (gebruik code ADFORMATIE).

Marleen Smit, Industry Director Retail bij Google Nederland, blikt vooruit en geeft 3 voorbeelden hoe marketeers Google AI kunnen inzetten om hun marketing naar een hoger niveau te tillen.

Dit is hét moment om aan de slag te gaan met AI

Weet je nog: de mobiele revolutie in 2010? Nieuwe technologieën en veranderingen in gebruikersgedrag betekenden dat we snel moesten schakelen. Het was een tijd van beroering, verwachting maar ook bezorgdheid. Komt dit je bekend voor?

Ook met AI gaat het hard. Cookies verdwijnen, klantverwachtingen veranderen, en we staan op een keerpunt. In 2023 werd duidelijk dat AI een grote meerwaarde is voor de marketingwereld. 2024 is dan ook hét moment om die verwachtingen waar te maken en vol in te zetten op AI. 

Op dit keerpunt in technologie wil Google mee het verschil maken. We bieden AI-gestuurde oplossingen aan, zonder dat je daarvoor een groot budget of intern AI-team nodig hebt. Hier zijn 3 voordelen van AI:

1). Betere metingen

Meten is weten: goede metingen zijn het fundament van succesvolle digitale marketing en duurzame groei. Klanten hebben steeds hogere eisen als het op privacy aankomt en cookies van derden worden beëindigd. Daarom is het belangrijker dan ooit dat marketeers inzetten op sterke first-party gegevens om goed voorbereid te zijn op de toekomst.

9 van de 10 marketeers geven aan dat een goede first-party strategie belangrijk is. Nochtans gebruikt slechts 1 op 3 vandaag zo’n strategie. Nieuwe, duurzame klantrelaties opbouwen is niet altijd evident, maar er zijn veel AI-gestuurde producten om daarbij te helpen.

Zo is er bijvoorbeeld Google Analytics 4 (GA4), een analyseservice waarmee je verkeer en engagement kunt meten op websites en in apps. Het biedt privacyopties en functies voor prestatieverbetering zoals first-party meting en activering zonder cookies, voorspellende analyses en modellering op basis van gedrag en conversies. Toonaangevende verkopers gebruiken GA4 om te voorspellen welke klanten het meest waarschijnlijk een aankoop zullen doen, zonder hierbij gebruik te maken van cookies van derden.

2). Sterkere klantrelaties

Klantgedrag verandert voortdurend, maar het belangrijkste doel van marketing blijft hetzelfde: sterke klantrelaties opbouwen en die omzetten in duurzame groei. AI houdt rekening met je doelgroepen, advertentiemateriaal, indelingen, kanalen en plaatsingen om zo nieuwe klanten te bereiken en de beste ROI te verkrijgen. 

Bovendien zijn er tal van full-funnel marketingoplossingen die je kunnen helpen het voortdurend veranderende klantgedrag te volgen. Performance Max (pMax) kan doelgroepen bereiken met één campagnetype op verschillende kanalen, waaronder Zoeken, YouTube en Gmail. Een klant van Google, een toonaangevende verkoper met een jaaropbrengst die in de miljarden loopt, heeft met een pMax-campagne die opbrengst met 9% weten te verhogen.

3). Efficiënter advertentiemateriaal, op grotere schaal

Met de hulp van AI kun je nu op nieuwe manieren efficiënt advertentiemateriaal maken in grote volumes én in een mum van tijd. Zo kan AI bestaande advertentiecomponenten aanpassen en opschalen, en zelfs nieuwe ontwerpen. En dat allemaal op een privacyveilige manier.

De AI van Google kan bijvoorbeeld video’s optimaliseren voor meer indelingen door een liggende, staande en vierkante videoadvertentie te maken. Zo hebben marketeers de handen vrij voor andere dingen en halen ze het beste resultaat: door een video in elke stand toe te voegen, krijg je 13% meer conversies.

Klaar om met AI aan de slag te gaan?

Wil je meer te weten komen over AI-gestuurde oplossingen, schrijf je dan in voor Think Digital

Think Digital geeft je meer inzicht in het potentieel van AI, en hoe je er zelf mee aan de slag kunt. Je leert meer over nieuwe marketingtrends, zoals de rol van AI (nu en in de toekomst), het belang van digitale meting en hoe je klanten bereikt in een complexe online omgeving.

Schrijf je hier in voor Think Digital, Google's grootste AI- en performance marketing-evenement van het jaar. Gebruik de code ADFORMATIE.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Google

Google’s missie is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Via producten en platforms als Search, Maps, Gmail, Android, Google Play, Google Cloud, Chrome en YouTube speelt Google een betekenisvolle rol in het dagelijks leven van miljarden mensen en is het uitgegroeid tot een van de meest bekende bedrijven ter wereld. Google is een dochteronderneming van Alphabet Inc.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in