Voornamen - Merknamen
Gastblogger Alef de Jong,
Merken en namen interesseren mij. Regelmatig zoek ik op Google Scholar naar interessante artikelen op het gebied van namen en merknamen. Op deze manier vond ik een interessant artikel over voornamen van personen, maar dit had even goed over merknamen kunnen gaan. Want wat voor jouw voornaam geldt, geldt ook voor een merknaam. Leuk aan dit artikel is dat de voornaam van een persoon bepalend is voor zijn/haar identiteit.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOp de volgende link (PDF) is mooi te zien dat in de verschillende regio's ook verschillende voornamen voorkomen. Dit past weer bij het verschijnsel dat mensen in de stad(randstad) verschillen van mensen uit bijvoorbeeld Groningen en/of Zeeland.
Ook wordt gezegd dat de identiteit van een persoon niet aangeboren is. Dat is een proces in de tijd, waarvan de delen opeenvolgend verwezenlijkt worden.
Dit geldt ook voor merken. Wij staan vaak aan de wieg van een nieuw merk. Samen met de klant wordt een positionering en gewenste identiteit geformuleerd. Hoe het merk uiteindelijk bij de consument overkomt, is een proces van tijd, vorming en jezelf bewijzen.
Nog zo'n mooi citaat:
"Om zijn identiteit te bewaren moet de persoon zo handelen dat de progressieve uitgebreidheid ervan in de tijd samengehouden wordt. Dit kan door trouw te blijven aan zijn waarden, door dezelfde doelen na te streven, door beloften te doen die men inlost, door op een sociaal begrijpelijke manier te handelen." Is dit niet wat wij vaak tegen onze klanten zeggen?
en
"In dit proces kan de voornaam een hulpmiddel zijn. Meestal draagt men die zelfde naam gedurende heel zijn leven. Doch de voornaam kan ook remmend werken, afhankelijk van de houding die men er tegenover aanneemt. En een meerderheid van de ondervraagden merky op dat de voornaam invloed heeft op de persoonlijkheid"
Zoals gezegd, kan de naam een hulpmiddel zijn, die je dag en nacht herinnert aan de waarden waar je als organisatie voor staat. Mooi voorbeeld is de namen reeks van de Easy Groep (Easy Jet, Easy Hotel, Easy Hotel etc etc) en hun brand value;
(1) great value
(2) taking on the big boys
(3) for the many not the few
(4) relentless innovation
(5) keep it simple
(6) willing to take a business risk
(7) making a difference in people's lives
(8) honest, open & fun.
De naam is simpel, werelds, open en relevant en dat sluit naadloos aan waar het merk en de medewerkers voor staan. De cultuur van de organisatie zit in de naam opgesloten en dat is belangrijk, zoals we vorige week in de posting van Joris van Zoelen hebben kunnen lezen.
Een andere mooie overeenkomst is dat een persoon gemiddeld over ongeveer twee roepnamen beschikt. Opvallend hierbij is het dat deze tweede naam vaak korter is dan de officiële roepnaam.
Sigmund Freud is hier een goed voorbeeld van, want hij heet officieel Sigismund Freud, maar hij heeft zijn naam veranderd bij de aanvang van zijn universitaire studies. Vaak krijgen mensen ook een tweede roepnaam toegewezen door familie en vrienden. Bij merken is dit ook zo. Veel mensen noemen de Rabobank, Rabo, of Australian, Ausy en Albert Heyn, AH en zo zijn er nog veel voorbeelden te noemen.
Toch zijn er ook zaken die zeker niet hetzelfde zijn. In sommige culturen veranderen kinderen meerdere keren van naam om zo de boze geesten te misleiden. Dit zul je bij merken niet aantreffen. Wat wel overeenkomt is een naamsverandering doordat de naam niet meer bij de huidige of nieuwe identiteit past. Dit gebeurt regelmatig bij merken, maar bij mensen komt het ook voor.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid