Overslaan en naar de inhoud gaan

Vice-bureau Virtue introduceert de genderneutrale 'voice' Q

De innovatie wordt gepresenteerd tijdens SXSW 2019.
Q
Q

Virtue, het creatieve bureau van Vice, komt met een genderneutrale voice voor voice assistant producten. De stem heet Q en wordt vandaag gepresenteerd tijdens SXSW. Volgens Virtue is het een wereldwijde primeur.

'De perceptie van techbedrijven is dat de mannelijke stem nu vaak wordt gebruikt in meer gezaghebbende rollen, zoals bank- en verzekeringsapps, en de vrouwenstem in meer servicegerichte rollen, zoals Alexa of Siri. Die vooroordelen willen we doorbreken nu de genderdiscussie steeds meer loskomt. Technologie moet worden gebaseerd op nieuwe culturele waarheden, in plaats van verouderde', zeggen Ryan Sherman en Emil Asmussen, het creatieve team van Virtue Nordics dat Q ontwikkelde samen met Copenhagen Pride en de Universiteit van Kopenhagen.

related partner content for mobile comes here

Testpanel

Samen definieerden ze de parameters voor een genderneutrale stem. Er werden vijf 'voices' opgenomen die aan dat criterium voldeden. Vervolgens werden de stemmen voorgelegd aan een Europees panel van 4600 mensen. Uiteindelijk werd de stem gemoduleerd en opnieuw getest totdat deze als genderneutraal werd ervaren.

Virtue wil Q onder de aandacht brengen bij technologische bedrijven die werken met AI  Vanaf daar is de ambitie om Q niet alleen in voice assistants geïmplementeerd te zien, maar ook de stem te laten zijn in metrostations, games, theaters, et cetera.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in