Overslaan en naar de inhoud gaan

Vertellen over MVO: borstklopperij?

Steeds vaker zie je bedrijven weer voorzichtig de nek uitsteken met goed gedrag. Gelukkig maar. Want als een bedrijf mij niet vertelt hoe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor al die critici en alle twijfelaars heb ik goed nieuws: maatschappelijk verantwoord ondernemen staat niet haaks op uw commerciële doelstellingen. Sterker: mij maakt het niet uit of u een duurzaam beleid voert om kosten te besparen, om sympathie te winnen of ‘gewoon omdat het zo hoort’. Ik waardeer de inspanning omdat de wereld als geheel er beter van wordt. Duurzaam beter zelfs, zolang MVO goed is gepositioneerd en ook bijdraagt aan de financiële doelstellingen.

related partner content for mobile comes here

Natuurlijk zijn er spelregels voor succes. Duurzaam ondernemen vraagt een duurzame verankering van MVO activiteiten. Niemand wordt er beter van als om de klipklap van beleid wordt veranderd. In het kader van corporate filantropie geldt dat een doordacht charitatief beleid voort moet bouwen op de bedrijfsstrategie als geheel en in het verlengde daarvan op de belevingswereld van zowel klant als medewerker. MVO is nooit een doel op zich en moet ook nooit zo losstaand geadverteerd worden. Het is belangrijk dat steun aan één of meerdere goede doelen zichtbaar en herkenbaar is en een logische plaats vindt in het totale spectrum van bedrijfsuitingen en – activiteiten.

Rabobank adverteerde recentelijk met Afrikaanse microkredieten in het verlengde van haar coöperatieve historie. Het bleef in de commercials echter bij ‘melding’ en daarmee voor het publiek vrij abstract. TPG heeft de sociale betrokkenheid zeer helder en concreet over de Bühne weten te krijgen. Het bedrijf kreeg terecht veel lof over de logistieke ondersteuning van het World Food Programme en die steun heeft niet alleen het imago van het bedrijf enorm versterkt, maar ook de betrokkenheid van medewerkers. Blueband heeft duidelijk de ambitie om in die voetsporen verder te gaan. Het is jammer dat er over de invulling van hun hulp aan het World Food Programme nu nog niets op de website van Blueband te vinden is. Men belooft 2 juli meer informatie. Misschien het mediaoffensief toch iets te vroeg ingezet? Ik ga in ieder geval zeker weer op de website kijken en hoop op concrete en tastbare inzet en te zijner tijd ook op resultaten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in