Verdubbeling reclamebestedingen Friesland Bank in 2011
Uit een analyse van marktonderzoekbureau Adfact blijkt dat Friesland Bank in 2010 1,4 miljoen besteedde, in 2009 1,5 miljoen en in 2008 1,45 miljoen. In de eerste 11 weken van 2012 is er bijna 8 ton uitgegeven. Het grootste deel van de 5,4 miljoen euro werd uitgegeven aan de KlimSpaarDeposito- en Spaar en betaalmix-campagnes met Jort Kelder in de hoofdrol.
Bank of Scotland gaf van alle banken vorig jaar het meeste uit om spaarproducten onder de aandacht te brengen. Het meeste reclamegeld besteedde Friesland Bank aan het medium televisie, namelijk 3,3 miljoen. Radio volgt met ruim 1,7 miljoen en in de dagbladen werd ruim 2 ton uitgegeven voor de spaarcampagnes van Friesland Bank. In 2012 is er tot nu toe 3 ton op tv ingezet en bijna 5 ton op radio. De reclamecampagne met Jort Kelder, die in januari 2011 van start is gegaan, heeft de bank vorig jaar ruim 1 miljard aan spaargeld gebracht.
Friesland Bank is niet de enige die vorig jaar veel heeft uitgegeven om spaarproducten onder de aandacht te brengen. Er werd in 2011 totaal bijna 50 miljoen euro besteed aan spaarcampagnes. Dat is 14,1 procent van de totale bruto mediabestedingen binnen de financiële markt. Dit is een explosieve stijging ten opzichte van 2010 toen er ruim 21 miljoen euro werd uitgegeven aan sparen: 5,8 procent van de totale mediabestedingen binnen de financiële markt. Grootste oorzaak hiervoor zijn de verscherpte regels voor banken om meer geld in kas te hebben, aldus Erikjan Lind van Adfact. De bestedingen aan de online media zijn buiten beschouwing gelaten. Een algemene trend is dat de bestedingen aan de offline media, met uitzondering van TV, onder druk staan door de bestedingen aan online media, aldus Lars de Vries van Adfact.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn onderstaande tabel een overzicht van de banken die het meest hebben uitgegeven aan de categorie sparen in 2011 (ter vergelijk de bestedingen aan de categorie sparen in 2010):
2011 2010 Verschil
1. Bank of Scotland €8,2 mln €3,1 mln. + 160%
2. ING €7,2 mln. €1,7 mln. + 325%
3. ASN Bank €6,3 mln. €1,5 mln. + 320%
4. Rabobank €5,8 mln. €0,8 mln + 614%
5. Friesland Bank €5,3 mln. €0,6 mln. + 776%
6. LeasePlan Bank €4,8 mln. €2,1 mln. + 125%
7. SNS Bank €2,9 mln. €4,8 mln. - 39%
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid