Overslaan en naar de inhoud gaan

Verdubbeling reclamebestedingen Friesland Bank in 2011

De totaal geregistreerde mediawaarde van de Friesland Bank lag in 2011 met 5,4 miljoen euro veel hoger dan in voorgaande jaren. Maandag…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit een analyse van marktonderzoekbureau blijkt dat Friesland Bank in 2010 1,4 miljoen besteedde, in 2009 1,5 miljoen en in 2008 1,45 miljoen. In de eerste 11 weken van 2012 is er bijna 8 ton uitgegeven. Het grootste deel van de 5,4 miljoen euro werd uitgegeven aan de KlimSpaarDeposito- en Spaar en betaalmix-campagnes met Jort Kelder in de hoofdrol.
Bank of Scotland gaf van alle banken vorig jaar het meeste uit om spaarproducten onder de aandacht te brengen. Het meeste reclamegeld besteedde Friesland Bank aan het medium televisie, namelijk 3,3 miljoen. Radio volgt met ruim 1,7 miljoen en in de dagbladen werd ruim 2 ton uitgegeven voor de spaarcampagnes van Friesland Bank. In 2012 is er tot nu toe 3 ton op tv ingezet en bijna 5 ton op radio. De reclamecampagne met Jort Kelder, die in januari 2011 van start is gegaan, heeft de bank vorig jaar ruim 1 miljard aan spaargeld gebracht.

related partner content for mobile comes here

Friesland Bank is niet de enige die vorig jaar veel heeft uitgegeven om spaarproducten onder de aandacht te brengen. Er werd in 2011 totaal bijna 50 miljoen euro besteed aan spaarcampagnes. Dat is 14,1 procent van de totale bruto mediabestedingen binnen de financiële markt. Dit is een explosieve stijging ten opzichte van 2010 toen er ruim 21 miljoen euro werd uitgegeven aan sparen: 5,8 procent van de totale mediabestedingen binnen de financiële markt. Grootste oorzaak hiervoor zijn de verscherpte regels voor banken om meer geld in kas te hebben, aldus Erikjan Lind van Adfact. De bestedingen aan de online media zijn buiten beschouwing gelaten. Een algemene trend is dat de bestedingen aan de offline media, met uitzondering van TV, onder druk staan door de bestedingen aan online media, aldus Lars de Vries van Adfact.

In onderstaande tabel een overzicht van de banken die het meest hebben uitgegeven aan de categorie sparen in 2011 (ter vergelijk de bestedingen aan de categorie sparen in 2010):

2011 2010 Verschil
1. Bank of Scotland €8,2 mln €3,1 mln. + 160%
2. ING €7,2 mln. €1,7 mln. + 325%
3. ASN Bank €6,3 mln. €1,5 mln. + 320%
4. Rabobank €5,8 mln. €0,8 mln + 614%
5. Friesland Bank €5,3 mln. €0,6 mln. + 776%
6. LeasePlan Bank €4,8 mln. €2,1 mln. + 125%
7. SNS Bank €2,9 mln. €4,8 mln. - 39%

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in