Overslaan en naar de inhoud gaan

Van wie is een merk?

Hoe komt het dat ik op mijn knieën voor de toegang tot het IKEA Smaland ben gaan liggen om dit (zie afbeelding) IKEA-tasje los te peuteren?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een tasje dat normaal alleen maar aan kinderen in de Smaland-leeftijd wordt uitgereikt. Een tasje dat ik echter ook zo graag wilde hebben, dat ik er voor op mijn knieën ging.

related partner content for mobile comes here

Tot grote hilariteit bij de Ikea -medewerkster die toezicht hield en te grote/oude kinderen niet binnenliet.

Zij antwoordde heel gevat 'ga maar staan hoor, ik zie zo ook wel dat je veel te groot bent om nog naar binnen te mogen hier'. En die, toen ik vertelde waarom ik zo deed, zei 'hoeveel tasjes wil je hebben dan?'

Hoe komt het?

Hoe komt het dat ik met een brok in mijn keel zit te kijken naar een oud op YouTube? Een filmpje waarin Steve Jobs (toen nog in pak) de eerste iMac (die ronde met die kleurtjes) introduceert.

Hoe komt het dat ik per sé naar de wilde? En er natuurlijk ook heen ben gegaan en er vervolgens een t-shirt met een arabisch Hema-logo en chocola met dito verpakking heb gekocht.

Hoe komt het dat ik kort na de opening van de (staat op de plek waar de gebroeders Freitag hun idee voor de vrachtwagenzeil-tas kregen) naar Zürich ben afgereisd om hem te gaan bekijken? Hoe komt het dat ik er foto's van heb gemaakt, ja zelfs kaarten van heb gekocht.

Hoe komt het dat ik op station Duisburg mijn reisgenote liet schrikken omdat ik opeens wild begon te gebaren toen ik een Zwitserse trein binnen zag rijden.

Het antwoord op die vraag is simpel en hetzelfde als in deze uitspraak van ' Weet je wat het is? Nou, liefde'.

Liefde dus, liefde voor een merk. Dat mensen van een merk kunnen houden en hoe het komt dat sommige merken een 'Lovemark' worden, heb ik al uitgebreid beschreven. Maar het thema 'Lovemark' houdt me nog altijd bezig. En zo kwam tijdens een inspirerend en bijzonder prettig gesprek met twee opdrachtgevers de volgende vraag weer eens aan de orde:

Van wie is een merk?

Ik stelde die vraag aan mijn gesprekspartners -zelf marketeers- en er ontspon zich een interessante discussie: In eerste instantie verbaasden zij zich over mijn opvatting dat een merk voor een belangrijk deel van de gebruiker is.

Maar toen ik ze even later vroeg hoe ze dat zelf, gedacht vanuit hun eigen klant/gebruikers-ervaring zagen, toen kwamen we, al filosoferend over klantbeleving en gebruikerservaring gezamenlijk tot het het inzicht dat ik hierboven beschrijf. Ze hielden allebei van de het merk Bijenkorf en voelden zich ook mede-eigenaar daarvan.

Dus nu wil ik jullie ook die vraag stellen: Van wie is een merk?

Want wat denken jullie daarvan? Is een merk, zoals ik denk en zie, voor een groot deel of misschien wel voor het belangrijkste deel van de gebruiker, de klant, de mens achter de klant. Of is een merk toch 'gewoon' van het merk zelf cq van het bedrijf dat het merk op de markt brengt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in