Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterke eigen merken

Retailers hebben meer eigen merken en productlijnen dan ooit. Ook de ondersteuning daarvan met high-profile campagnes neemt toe. Worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ooit waren huismerken goedkope imitaties van merkproducten. Een golf van innovaties heeft echter complete, eigen merk-voedingslijnen opgeleverd, zoals Sainsbury’s ‘Blue Parrot Café’, Tesco’s ‘Finest’ en Waitrose’s gezondheidslijn ‘Perfectly Balanced’. Sainsbury gaat zelfs nog verder en stelde zes brandmanagers en twee marketingmanagers aan, voor de verdere ontwikkeling van de eigen merklijnen en ondersteuning met reclamecampagnes (met TV-chef Jamie Oliver).

related partner content for mobile comes here

Vormen dergelijke ontwikkelingen een bedreiging voor grote merken? Sainsbury vindt van niet: Sainsbury’s eigen lifestyle-lijnen voorzien in specifieke consumentenbehoeften en proberen niet de grote merken te vervangen. Ook in ‘pull’termen zouden retailers niet aan grote merken ontkomen: klanten willen keuze en verwachten bepaalde merken in het schap.

Feit is echter dat de totale huismerkenpenetratie rond 52% ligt; voor verpakte kruidenierswaren is dit 35-45%. Daarbinnen is vooral de penetratie van verpakte, gekoelde versproducten (tussen 1996 en 2000) gestegen tot 46%, omdat supermarkten juist daar een voordeel onderkenden en met innovaties vóór liepen op fabrikanten. Merken die in het koel/verssegment iets willen betekenen, moeten dan ook niches aanboren en innoveren. Bekende, gerespecteerde merken hebben hiervoor een goede uitgangspositie, ook als ze in het voetspoor van retailers treden.

Omdat er echter teveel merken zijn, zullen alleen de sterkste overleven. Waar plaats is voor twee merken, waarvan één eigen merk, zullen secundaire merken verdwijnen. Geen wonder dat P&G en Unilever hun merkenportefeuille uitdunnen en mondiale supermerken bouwen waar geen supermarkt omheen kan.

< SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in