Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame voor loterijen aan banden gelegd

Er komt een verbod op reclamecampagnes voor loterijen gericht op kwetsbare groepen als minderjarigen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit staat in een voorstel dat staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Ook koppelverkoop, zoals korting op een zorgverzekering bij het meespelen met een loterij, is niet langer toegestaan. Het toezicht op de nieuwe regels komt in handen van de Kansspelautoriteit. Overtreders kunnen boetes tot honderdduizenden euro's tegemoetzien. Eind dit jaar moeten de regels gaan gelden.

related partner content for mobile comes here

Teeven wil hiermee misleidende loterijreclames aanpakken.Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester van de PvdA is teleurgesteld over het trage tempo waarin dat gebeurt. Bouwmeester: 'Dit was mijn amendement, dat bijna een jaar geleden Kamerbreed is aangenomen. Teeven beloofde dat hij dat snel zou uitwerken, maar nu stuurt hij een brief naar de Kamer waaruit nog helemaal geen voortgang blijkt.'

De Consumentengids van de Consumentenbond die vandaag verschijnt, besteedt van de loterijen. Volgens de bond vinden negen van de tien mensen de reclamepost van loterijen een verspilling van papier en geld. Ze beschouwen het als een van de grootste ergernissen.
De Postcode Loterij is het meest actief met wervingsacties; 78 procent van de ondervraagden wordt regelmatig benaderd met verzoeken om erin mee te spelen. Veel mensen krijgen regelmatig ongevraagd kraskaarten, 'gratis’ loten en cadeaukaarten in de brievenbus. Van de ondervraagden zegt 16 procent in het verleden ongewild te hebben meegespeeld. Zij meenden dat ze een 'eenmalige winkans’ cadeau hadden gekregen, maar bleken na activatie van een lotnummer vervolgens vast te zitten aan een kansspel.

De Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en de Vrienden Loterij reageerden positief op het voorstel van Teeven.

Tegenover de NOSMarieke van Schaik, managing director van de Nationale Postcode Loterij, op het onderzoek van de Consumentenbond.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in