Reclame voor loterijen aan banden gelegd


Dit staat in een voorstel dat staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Ook koppelverkoop, zoals korting op een zorgverzekering bij het meespelen met een loterij, is niet langer toegestaan. Het toezicht op de nieuwe regels komt in handen van de Kansspelautoriteit. Overtreders kunnen boetes tot honderdduizenden euro's tegemoetzien. Eind dit jaar moeten de regels gaan gelden.
Teeven wil hiermee misleidende loterijreclames aanpakken.Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester van de PvdA is teleurgesteld over het trage tempo waarin dat gebeurt. Bouwmeester: 'Dit was mijn amendement, dat bijna een jaar geleden Kamerbreed is aangenomen. Teeven beloofde dat hij dat snel zou uitwerken, maar nu stuurt hij een brief naar de Kamer waaruit nog helemaal geen voortgang blijkt.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De Consumentengids van de Consumentenbond die vandaag verschijnt, besteedt aandacht aan wervingsacties van de loterijen. Volgens de bond vinden negen van de tien mensen de reclamepost van loterijen een verspilling van papier en geld. Ze beschouwen het als een van de grootste ergernissen.
De Postcode Loterij is het meest actief met wervingsacties; 78 procent van de ondervraagden wordt regelmatig benaderd met verzoeken om erin mee te spelen. Veel mensen krijgen regelmatig ongevraagd kraskaarten, 'gratis’ loten en cadeaukaarten in de brievenbus. Van de ondervraagden zegt 16 procent in het verleden ongewild te hebben meegespeeld. Zij meenden dat ze een 'eenmalige winkans’ cadeau hadden gekregen, maar bleken na activatie van een lotnummer vervolgens vast te zitten aan een kansspel.
De Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en de Vrienden Loterij reageerden positief op het voorstel van Teeven.
Tegenover de NOS reageerde Marieke van Schaik, managing director van de Nationale Postcode Loterij, op het onderzoek van de Consumentenbond.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid