Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips voor de derde keer de beste reputatie

Philips is wederom de winnaar van de Reputation Award, de prijs voor de Nederlandse onderneming met de beste reputatie. De prestigieuze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek van het Reputation Institute in samenwerking met de Rotterdam School of Management, Erasmus University blijkt dat de reputatie van de financiële instellingen afgelopen jaar dramatisch is gedaald met uitzondering van de Rabobank. Het Nederlandse publiek heeft een groot vertrouwen in de Rabobank die haar reputatie zelfs ziet stijgen en op de 2e plaats is geëindigd. Van de financiële dienstverleners is de reputatie van Fortis het meest drastisch gedaald. Fortis is dan ook de hekkensluiter van de Nederlandse ranglijst. Ook ABN Amro en ING zijn geëindigd in de laagste regionen. De NS, vorig jaar nog de hekkensluiter, laat net als vorig jaar de grootste stijging zien en scoort voor het eerst een ‘voldoende’.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse ondernemingen is onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie in 32 landen van het Reputation Institute. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak™ model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een onderneming als naar de rationalisatie van dit gevoel op zeven ‘reputatie-aanjagers’: producten & diensten, werkomgeving, innovatie, corporate governance, verantwoord ondernemerschap, leiderschap en financiële prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 mensen die de onderneming kennen beoordeeld op deze elementen.

In Nederland werkt het Reputation Institute samen met RSM onder leiding van Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication. Volgens Cees van Riel zijn er drie opvallende resultaten in de resultaten van de 2009 meting.

Ten eerste de dramatische daling in reputatie van de financiële instellingen. Van Riel: “Het Reputation Institute past deze methode al jarenlang toe voor het meten van reputaties. Hierdoor beschikken we over data van een lange periode en is het mogelijk om duidelijke trends te onderscheiden. Zo constateerden we vorig jaar al dat de reputaties van financiële instellingen in Nederland onder neerwaartse druk stonden. De financiële crisis heeft nu de genadeslag gegeven.” Doordat het Reputation Institute de reputatie meet in 32 landen kunnen ze de resultaten van Nederland in context plaatsen. “Als we de reputatie van onze Nederlandse banken vergelijken met die van in andere landen, valt het nog wel mee. Er zijn veel financiële dienstverleners die een reputatie score onder de 50 hebben en UBS scoort zelfs onder de 30”, aldus Cees van Riel. “Des te groter de prestatie van de Rabobank. Ondanks een daling in vertrouwen in financiële dienstverleners is de reputatie van de Rabobank gestegen”.

Een ander opvallend resultaat is natuurlijk dat Philips wederom de ranglijst aanvoert. “Een constante strategie met mooie en innovatieve producten en een op en top Nederlands bedrijf wordt gewaardeerd door het Nederlandse publiek” volgens Cees van Riel.
Ten slotte is volgens Cees van Riel de verdienste van de NS noemenswaardig. Volgens hem heeft de constante prestatie van de NS en haar gerichte focus op een aantal aanjagers van reputatie geresulteerd in een continue stijgende reputatie.

De ranglijst:

1. Philips 77,9
2. Rabobank 77,3
3. FrieslandCampina 75,1
4. Air France-KLM 73,6
5. Heineken 73,6
6. TNT 73,0
7. Wolters Kluwer 72,5
8. Unilever 71,3
9. Ahold 71,3
10. Océ 69,8
11. Randstad 69,1
12. AkzoNobel 68,4
13. CZ 68,3
14. VolkerWessels 67,5
15. Reed Elsevier 67,0
16. DSM 66,6
17. KPN 66,6
18. Shell 66,2
19. Maxeda 64,8
20. Essent 63,9
21. Eneco 63,1
22. Nuon 63,1
23. Delta Lloyd 63,1
24. BAM Groep 62,4
25. Eureko/Achmea 62,2
26. Aegon 62,2
27. ING Groep 60,7
28. NS 60,5
29. ABN Amro 58,7
30. Fortis 43,0

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in