Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid meet effectiviteit Postbus 51

Uit een rappor over de doelmatigheid van Postbus 51 campagnes blijkt dat deze worden gewaardeerd om hun 'duidelijkheid, geloofwaardigheid…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds 1999 maakt de overheid bij het onderzoek naar de massamediale publiekscampagnes gebruik van tracking-onderzoek, waarmee inzicht wordt verkregen in het bereik en de effectiviteit van campagnes. Met de verkregen informatie bouwt zij een kennisbestand op dat gebruikt kan worden voor het opzetten van nieuwe campagnes, zoals bij het ontwikkelen van realistische doelstellingen, het vaststellen van campagnebudgetten en de fasering.

related partner content for mobile comes here

In het rapport, verkrijgbaar bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer, staan onder meer de resultaten van een onderzoek naar het imago van Postbus 51. Dat schijnt al jaren 'beter en betrouwbaarder' dan bij televisiereclame te zijn. Televisie blijft het belangrijkste informatiekanaal, maar het gebruik van internet groeit.

Volgens de onderzoekers kan de grotere flexibiliteit in de inzet van Postbus 51 spots op radio en televisie tot een groter bereik en meer doelgroepgerichtheid leiden. Voor onderwerpen die hoog op de publieke agenda staan en die veel free publicity krijgen, kan de inzet van alleen een Postbus 51 basisroulement al leiden tot goede bereiksresultaten. Als de verwachting echter bestaat dat een campagne niet ondersteund zal worden via free publicity en publieke opinie of bij een complexe boodschap of specifieke en moeilijk bereikbare doelgroepen, dan zijn aanvullende media-inkoop en een groter campagnebudget nodig. Dat zou bijdragen tot een hoger campagnebereik (herkenning) en een betere actieve verwerking (herinnering) van de campagneboodschap. (Bron: Ministerie van Algemene Zaken)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in