Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: NFT-verkopen ingestort ten opzichte van januari

In vergelijking met januari liggen de inkomsten in september 97 procent lager, aldus Dune Analytics. Dat is ook lager dan vóór de hype.
digitale trends
digitale trends

De handelsvolume van NFT's - Non Fungible Tokens - is in negen maand met 97 procent gedaald. Waar er in januari nog 17 miljard dollar werd omgezet met de handel in NFT's, was dat in september nog 'maar' 466 miljoen dollar. Dat schrijft Bloomberg op basis van data van cryptoanalyseplatform Dune.

related partner content for mobile comes here

Een NFT is het bewijs dat je eigenaar bent van een digitaal object, bijvoorbeeld een afbeelding, schilderij of muzieknummer. 

Hype

Dune baseert zijn statistieken op de handelscijfers van de grootste (ver)koopplatformen, waaronder OpenSea, NFTTX, LooksRare, SuperRare, Rarible. De vrije val van het handelsvolume betekent dat de NFT-handel momenteel minder omzet dan in juli 2021. Daarna explodeerde de handel tot een miljardenbusiness. Zo werd er vorig najaar één NFT voor 70 miljoen dollar verkocht. Dergelijke nieuwsberichten zien we tegenwoordig niet meer voorbijkomen. 

De cijfers over het instorten van de NFT-handel komen niet uit de lucht vallen. In mei werd al duidelijk dat het handelsvolume van NFT's met 92 procent gekelderd was en vorige maand bleek dat OpenSea in twee maanden 75 procent minder NFT-verkopen noteerde. Het aantal NFT-kopers en -verkopers op OpenSea is in de afgelopen maanden minder hard gedaald (5 procent) dan de handelsvolumes doen vermoeden. 

Merken investeren in NFT's

De flink gedaalde interesse in het (ver)kopen van NFT's wil niet zeggen dat merken er niets meer mee doen. Onder meer Samsung, Adidas, Nike en Macy's investeren in NFT's, bijvoorbeeld om klanten te veranderen in fans. Nog steeds zijn er nieuwe merken die in NFT's stappen, al merkt Gizmodo op dat zij minder vaak van NFT's spreken. Zo lanceerde Starbucks een eigen NFT-platform maar praat het liever over 'stamps' en noemt Reddit zijn NFT's 'collectible avatars', ook in marketinguitingen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in