'Ondernemingen werken niet goed samen met klanten'
Ondernemingen blijken hun concurrentievoordeel te baseren op 'Beste product' (42 procent), 'Beste klantrelatie' (39 procent) en 'Kwaliteit van personeel' (36 procent).
Ondanks het feit dat klantrelatie op nummer twee staat, wordt 'Co-design/Co-makership' slechts door acht procent genoemd als belangrijk middel in het streven naar concurrentievoordeel. Dat betekent volgens de onderzoekers dat ondernemingen voorbijgaan aan de rol die de klant kan spelen bij innovatie en waardecreatie. Daarmee laten ze de kans liggen om samen met de klant concurrentievoordeel te creëren.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaOp de vraag naar de drie belangrijkste strategische issues noemt 52 procent 'Human Capital en Talent', bijna ex aequo met 'Innovatie' (51 procent), op de voet gevolgd door 'Klantrelatie' (47 procent). Innovatie is daarmee een minder belangrijk issue dan in 2007 toen de score bijna 70 procent bedroeg. Bovendien scoren ondernemingen veel lager op innovatie (26 procent) bij de vraag naar concurrentievoordeel. Dat betekent dat ondernemingen er minder in slagen zich te onderscheiden van concurrenten door innovatie dan dat zij het een strategisch issue vinden.
Een andere opvallende uitkomst is dat 'Duurzaamheid' slechts door 7 procent wordt gezien als aspect om op te concurreren en door een magere 4 procent als strategisch issue.
Het grootste knelpunt in het strategieproces blijkt dat ondernemingen onvoldoende tijd nemen voor het daadwerkelijk bepalen en formuleren van de strategie (48 procent). Van de respondenten geeft 47 procent aan keuzes niet naar acties te vertalen; in 2007 was dit nog slechts 30 procent. Een nieuw knelpunt vormen onduidelijke besluitvormingsprocedures, dat door 23 procent van de respondenten genoemd wordt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid