Overslaan en naar de inhoud gaan

'Ondernemingen werken niet goed samen met klanten'

Ondernemingen concurreren in 39 procent van de gevallen op klantrelatie, maar gaan voorbij aan de rol die de klant kan spelen bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondernemingen blijken hun concurrentievoordeel te baseren op 'Beste product' (42 procent), 'Beste klantrelatie' (39 procent) en 'Kwaliteit van personeel' (36 procent).

related partner content for mobile comes here

Ondanks het feit dat klantrelatie op nummer twee staat, wordt 'Co-design/Co-makership' slechts door acht procent genoemd als belangrijk middel in het streven naar concurrentievoordeel. Dat betekent volgens de onderzoekers dat ondernemingen voorbijgaan aan de rol die de klant kan spelen bij innovatie en waardecreatie. Daarmee laten ze de kans liggen om samen met de klant concurrentievoordeel te creëren.

Op de vraag naar de drie belangrijkste strategische issues noemt 52 procent 'Human Capital en Talent', bijna ex aequo met 'Innovatie' (51 procent), op de voet gevolgd door 'Klantrelatie' (47 procent). Innovatie is daarmee een minder belangrijk issue dan in 2007 toen de score bijna 70 procent bedroeg. Bovendien scoren ondernemingen veel lager op innovatie (26 procent) bij de vraag naar concurrentievoordeel. Dat betekent dat ondernemingen er minder in slagen zich te onderscheiden van concurrenten door innovatie dan dat zij het een strategisch issue vinden.

Een andere opvallende uitkomst is dat 'Duurzaamheid' slechts door 7 procent wordt gezien als aspect om op te concurreren en door een magere 4 procent als strategisch issue.

Het grootste knelpunt in het strategieproces blijkt dat ondernemingen onvoldoende tijd nemen voor het daadwerkelijk bepalen en formuleren van de strategie (48 procent). Van de respondenten geeft 47 procent aan keuzes niet naar acties te vertalen; in 2007 was dit nog slechts 30 procent. Een nieuw knelpunt vormen onduidelijke besluitvormingsprocedures, dat door 23 procent van de respondenten genoemd wordt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in