Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderbuikgevoel is dood, data-gedreven beslissingen zijn de norm

GROTE MARKETING ENQUÊTE 2021: Data Driven Decision Making (DDDM) maakt een opmars van jewelste.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Data Driven Decision Making (DDDM) wordt in een hoog tempo gemeengoed onder marketeers. Goede reden wat ons betreft om een belangrijk deel van de Grote Marketing Enquête van dit jaar speciaal te wijden aan dit onderwerp. In een wereld waar we als marketeer steeds meer data tot onze beschikking hebben, is het onlogisch om vooral op ons gevoel te blijven afgaan. Maar waar staan we?

related partner content for mobile comes here

7 of hoger

Misschien wel verder dan we vermoedden. Bijna 60 procent van de ondervraagde marketeers geeft zijn eigen organisatie in ieder geval een 7 of hoger voor DDDM. Zelfs als we ervan uitgaan dat dit deels zelfoverschatting is, kan je niet zeggen dat we nog maar net aan de start staan. Zeker als je hoort dat 44 procent DDDM een key driver voor merkgroei binnen zijn organisatie vindt. Enige mineurpuntje is misschien dat 30 procent van de marketeers DDDM een hype vindt. Laten we daar tegenover stellen dat nog maar een kwart van de ondervraagden vindt dat beslissingen die zijn gemaakt op onderbuikgevoel, beter zijn dan beslissingen gebaseerd op data-analyse.

Lees ook:

Eva de Vries (Microsoft): ‘Niet blindstaren op alleen maar data’

 

Naar inzichten

Maar we zijn ook nog geen honderd jaar bezig en het is nog wel worstelen om boven te komen. De problemen lijken boven te komen drijven bij het hebben van teveel data en het niet weten hoe die te gebruiken. Dat wordt althans gesignaleerd door 61 procent. Enkele van de grootste uitdagingen die vakgenoten zien: het is moeilijk om data te vertalen naar marketing (intelligence) inzichten (30 procent), het is moeilijk om de juiste tools en software te vinden (27 procent), er wordt gestruggled met de timing, om data en insights op het juiste moment beschikbaar te hebben (25 procent) en – en daar staat lijfstraf op - data driven decision making werkt een focus op de korte termijn in de hand.

The long and the short

Overigens is 40 procent er wel van overtuigd dat DDDM meer helpt met marketingbeslissingen voor de lange termijn, dan die voor de korte termijn. 44 procent is ervan overtuigd dat het kan helpen voor korte én lange termijn beslissingen.

Voor het komende jaar, verwacht u dat het belang van ‘data driven decision making’ binnen uw organisatie zal:

Stijgen                              46%

Hetzelfde blijven               47%

Dalen                               3%

Ik weet het niet                 5%

Stelling: data driven decision making is een key driver voor merkgroei binnen mijn organisatie

Helemaal mee oneens                4%

Mee oneens                                16%

Neutraal                                      36%

Mee eens                                   36%

Helemaal mee eens                    8%

Stelling: de meeste bedrijven hebben te veel data en weten niet hoe ze het moeten gebruiken

Helemaal mee oneens                2%

Mee oneens                                7%

Neutraal                                      29%

Mee eens                                   48%

Helemaal mee eens                    13%

Wat zijn de grootste uitdagingen met betrekking tot ‘data driven decision making’?

Moeilijk om data te vertalen naar inzichten                                     30%

Vinden van de juiste tools en software                                           27%

Timing (insights op het juiste moment beschikbaar hebben)           25%

DDDM werkt een focus op de korte termijn in de hand                   24%

Visie en de cultuur organisatie sluit niet aan bij DDDM                   19%

We hebben niet het budget om de data te analyseren                              19%

We hebben niet de vaardigheden om de data te analyseren           18%

Link tussen analisten en beslissers mist                                         18%

Moeilijk om beslissingen te vormen                                                17%

Het lukt ons niet om geschikte data-analisten aan te trekken                    16%

We hebben geen toegang tot de juiste data                                   15%

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in