Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet design, maar functionaliteit is bepalend voor succes slimme horloges

Een kwart van de Nederlanders verwacht in 2016 het slimme horloge evenveel te gebruiken als een tablet, zo blijkt uit onderzoek van PwC.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau  onder negenhonderd Nederlandse consumenten. De resultaten laten zien dat functionaliteit de belangrijkste reden is om een slim horloge te kopen, gevolgd door gebruiksgemak. Design, merk en status spelen een ondergeschikte rol. 

related partner content for mobile comes here

‘Hoewel horloges veel raakvlakken hebben met de modewereld, leert dit onderzoek dat het succes van de smartwatch vooral afhankelijk is van technologische mogelijkheden’, zegt technologiespecialist Jheroen Muste van PwC. ‘Slimme horloges moeten vooral gemakkelijk in het gebruik zijn. Status en design spelen een veel minder belangrijke rol.’

De marktvooruitzichten voor slimme horloges schat PwC rooskleurig in. Bijna een kwart van de ondervraagden verwacht in 2016 het slimme horloge tenminste evenveel te gebruiken als een tablet. Voor een deel gaat het daarbij om nieuwe mogelijkheden, zoals het registreren van hartslag en bloedsuiker. Deze technieken zullen geleidelijk hun intrede doen .

Dataveiligheid is geen drempel. Slechts 4% van de respondenten noemt (gebrek aan) dataveiligheid als reden om van de aanschaf van een smartwatches af te zien. Muste vermoedt dat dit komt doordat mensen al gewend zijn aan smartphones en tablets.&;Het wachten is volgens hem op de “killer app”, die de smartwatch tot een need to have maakt. Ook ziet hij veel potentieel in zakelijke toepassingen.

Eén op de vijf respondenten is bereid om in ruil voor een wearable zijn zorgverzekeraar toegang te verlenen tot persoonlijke data. De ondervraagden geven echter minder snel toegang tot data aan hun werkgever: één op de zes respondenten (16%) is hiertoe bereid.

PwC berekende ook hoeveel mensen bereid zijn om te betalen voor de maandag gelanceerde . Dit bedrag ligt volgens Muste gemiddeld onder het prijsniveau dat Apple vraagt. Dit wil echter niet zeggen dat Apple Watch geen succes wordt, zegt Muste. Hij verwacht dat de vraag vanzelf komt als de marketingmachine van Apple op stoom komt.

In april publiceert PwC het volledige onderzoek naar wearables.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in