Overslaan en naar de inhoud gaan

Nationale Search Engine Monitor: Google nog steeds op kop

De eerste Nationale Search Engine Monitor van dit jaar is er weer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.475 internetgebruikers door middel van een webenquete.

related partner content for mobile comes here

Hieronder staan de cijfers met betrekking tot de bekendheid en het gebruik van de vijf populairste zoekmachines in Nederland.

Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in september 2007 werd gepresenteerd.

Geholpen bekendheid
Google 99% (+1)
ilse 83% (-3)
Live Search 63% (+15)
Yahoo! 71% (=0)
Vinden.nl 49% (+14)

Weleens gebruikt
Google 95% (=0)
ilse 9% (=0)
Live Search 7% (-1)
Yahoo! 4% (=0)
Vinden.nl 7% (+5)

Meest gebruikt
Google 93% (-2)
ilse 1% (-1)
Live Search 0% (-1)
Yahoo! 0% (=0)
Vinden.nl 2% (+2)

De sterke positie van Google is voor niemand een verrassing. Het percentage internetgebruikers dat Google kent is zelfs gegroeid naar 99 procent.

Microsofts Live Search is bezig aan een opmars: 63 procent van de respondenten is bekend met deze zoekmachine die sinds september 2006 live is.

Ten opzichte van september 2007 heeft Live Search een groei heeft doorgemaakt van 15 procent. De groei in bekendheid heeft alleen nog niet geleid tot meer gebruik van deze zoekmachine.

Ook opvallend is de opmars van Vinden.nl. Zowel op het gebied van bekendheid als gebruik maakt deze site een groei door.

Dit is de dertiende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.475 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in