Beste en slechtste online marketingtactieken
Behavioral targeting, zoekmachine-optimalisatie en direct e-mail (met gebruik van eigen adressen) leveren de meeste ROI op. Zo blijkt uit jaarlijks onderzoek onder ad:techbezoekers, uitgevoerd door MarketingSherpa.
De ROI op betaalde zoekresultaten en direct e-mail op e-mailadressen van derden is ook nog steeds goed te noemen, maar iets minder dan vorig jaar.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe belangrijkste uitkomsten:
- 57 procent van de respondenten vond in 2007 zoekmachine-optimalisatie de beste online tactiek. In 2006 lag dit percentage op 45 procent.
- E-mailmarketing met eigen adressen wordt door 47 procent als toptactiek aangemerkt in 2007, in 2006 door 42 procent.
- Behavioral targeting geeft een betere ROI dan 'contextual targeting' volgens 44 procent van de ondervraagden, en dat is 10 procent meer dan in 2006. 21 procent ziet meer in contextuele advertenties, en dat is 8 procent meer dan in 2006.
- Betaalde zoekresultaten blijven belangrijk voor 34 procent van de respondenten in 2007, maar in 2006 lag dat percentage nog op 49 procent. Oorzaak: hogere keywordprijzen, minder ROI.
En de slechtste tactieken (op basis van ROI) volgens de ad:tech bezoekers:
- Rich media. Slechts 7 procent berekende hier een goeie ROI.
- Banners (10 procent)
- Pop-up/unders. Geen enkele marketeer zag hier een goede ROI van terug.
Budget
Pay-per-click (PPC) en behavioral uitingen krijgen in ieder geval meer budget dit jaar, aldus de ad:tech respondenten. 27 procent van de ondervraagde marketeers is daarbij van plan om het online budget te verhogen, en dat is een groei van 33 procent ten opzichte van 2006.
Viral marketing en mobile advertising, online videosites, games/virtuele werelden staan dit jaar extra in de belangstelling, aldus de respondenten. Zie onderstaande tabel:
93 procent wil meer geld uitgeven aan viraaltjes...
87 procent wil meer besteden aan virale marketing op social networksites, 60 procent gaat iets doen met mobiele advertenties.
Rekenmethoden
Overigens berekenen de respondenten hun ROI met name uit (1) het meten van search (66 procent), (2) AB-testen landingpages (63 procent), (3) integratie on- en offline metingen (63 procent) en (4) integratie webanalytics met search en e-mail (68 procent).
MarketingSherpa ondervroeg 421 marketeers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid