Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkwaarde bepalen blijft lastig

Gemiddeld zit meer dan 50% van de waarde van een onderneming die merken exploiteert, in de merkwaarde. Hoe die merkwaarde vervolgens al dan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die 50% komt uit een onderzoek onder honderd Duitse ondernemingen die aangesloten zijn bij de German Brand Association. Dat percentage is nog wat hoger bij fmcg (63%) en duurzame goederen (53%), maar logischerwijs lager bij dienstverleners (43%) en industrie (18%). Er zitten wat haken en ogen aan het bepalen van de waarde van een merk. Alleen de kosten en opbrengsten die direct gerelateerd kunnen worden aan het merk, kunnen worden meegenomen in de merkbepaling en vervolgens op de balans worden gezet. Dat is geen zuivere aanpak, want wat doe je met de indirecte kosten?

related partner content for mobile comes here

Daarnaast is de vraag hoe lang een merk in economisch opzicht mee zal gaan. Dat is moeilijk te voorspellen. Ook is het lastig uit te rekenen wat het toekomstig potentieel van een merk is, wat er mee verdiend kan worden. Die toekomstige waarde is nodig om de huidige balanswaarde van een merk goed vast te kunnen stellen.

Maar aan deze waarderingsproblemen wordt gewerkt door experts. Dat moet ook wel, want na alle fraudeperikelen van de laatste jaren, beginnend bij Enron en voorlopig eindigend bij Ahold, wordt een zuivere balans steeds meer noodzaak. Daar hoort een juiste, eenduidige merkwaardering bij.

Bron: Fast Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in