Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer betalen voor topposities in AdWords loont

Steeds meer mensen klikken op betaalde posities op Google's resultaatpagina.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarom betalen adverteerders steeds meer voor topposities in Google AdWords ten opzichte van vorig jaar. Met de financiële sector als uitschieter.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit een onderzoek van en .

Een mogelijke oorzaak is volgens onderzoekers een sterkere nadruk op de betaalde resultaten in de pagina-layout van Google. De stijgende CPC’s - cost per click - wijzen dan ook op de toegenomen concurrentie voor betaalde topposities.

Voor de studie zijn zoekopdrachten uit december 2013 en 2014 vergeleken voor drie belangrijke industrieën: finance, retail en travel. De benodigde data zijn aangeleverd door de bij IAB Nederland aangesloten bureaus, leden van de DDMA en een aantal grote adverteerders.

De prijs die adverteerders binnen het veilingmodel van Google AdWords bereid zijn te betalen, correleert in hoge mate met de waarde van de aangeboden dienst of product, de bijbehorende winst en de concurrentiedruk.

Adverteerders uit de financiële sector betalen de hoogste prijs met een gemiddelde van € 8,90 per bezoeker voor de eerste positie. Daarmee zijn de prijzen - in periode van onderzoek - met 22 procent gestegen.

Arjen Hettinga, taskforce Search van IAB Nederland: &;De Nederlandse zoekmachinemarkt was relatief onontgonnen terrein voor kwantitatieve studies. We zijn dit onderzoek gestart, omdat we de ontwikkelingen in de Nederlandse searchmarkt in kaart wilden brengen.&;

Google dominant
De Nederlandse online advertentiemarkt bedroeg € 1,4 mld, in 2014 waarvan bijna de helft (609 miljoen) aan zoekmachine adverteren wordt uitgegeven. Google is met een marktaandeel van 98 procent dominant in deze markt. Search advertising was in 2014 de sterkste groeier met 11,9 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in