Marketeers zien accountability als grootste uitdaging
Wat is op dit moment de waarde van marketing? 79 procent van de ondervraagden vindt dat men is geslaagd in de poging om marketing in zijn onderneming beter op de kaart te zetten. 21 procent merkt geen verbetering of ziet de waarde van marketing in zijn bedrijf verminderen.
De marketeers die aangeven dat de waarde van marketing binnen hun bedrijf is toegenomen, melden dat de volgende factoren belangrijk zijn om het belang van marketing te onderstrepen:
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis- Invloedrijke branding en communicatie
- Bewustwording verhogen en marketingreputatie verbeteren
- Beter consumentencontact
Het verbeteren van de accountability en het vaker en geavanceerder inzetten van CRM waren de belangrijkste agendapunten in 2007. Ook voor het komende jaar blijft accountability de topuitdaging, meldt 53 procent. Andere prioriteiten zijn meer kennis van de consument, insights en consumentencontact en de verhogen van de effectiviteit van marketingroepen.
Hoe kan de effectiviteit van de organisatie verbeterd worden? Senior marketeers geven hier aan dat nieuwe competenties en vaardigheden belangrijk zijn, net zoals het automatiseren van processen, en de meetbaarheid vergroten door middel van onder andere CRM, e-mailcampagnemanagement, zoekmachinemarketing en customer intelligence.
Aan budgetten wordt niet meer getornd: 37,6 procent van de ondervraagden zegt dat het budget in 2008 hetzelfde is als in 2007, 33,1 procent verwacht dat het vijf procent meer kan uitgeven. 10 procent denkt tussen de zes en tien procent meer budget te hebben. 7,6 procent verwacht een groei van 11 procent.
Gevraagd naar hoe men de effectiviteit van de investeringen meet, zegt bijna 20 procent dat het ze niet meten. 34 procent antwoordt dat het een ROI tracking systeem wil gaan implementeren.
Ook werd gevraagd of de marketeers in 2008 van plan zijn van bureau te veranderen. 45 procent van de marketeers geeft aan dat ze waarschijnlijk van webdesignbureau, DM-bureau, reclamebureau of pr-bureau zullen gaan veranderen. Redenen hiervoor zijn gebrek aan innovatie bij de bureaus, geen toegevoegde waarde, slechte creativiteit, kwaliteit en resultaten van het werk.
De onderzoekers stelden ook de vraag: door wie of waardoor laten marketeers zich beïnvloeden? De antwoorden:
- Gelijken
- Analisten en onderzoekers
- Organisaties en verenigingen
- Zaken- en vakbladen
- Handelspublicaties en klantcommunities.
- Ze worden het minst beïnvloed door de algemene media en weblogs
De marketeers werden ook gevraagd naar hun grote frustraties. Ze noemden vooral de bedrijfscultuur, het senior management, onvoldoende budget, meer moeten doen met minder en de politieke spelletjes als bron van ergernis.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid