Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers zien accountability als grootste uitdaging

Het Amerikaanse CMO Council deed voor de tweede keer onderzoek onder marketeers. In de Marketing Outlook 2008 vroegen de onderzoekers welke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is op dit moment de waarde van marketing? 79 procent van de ondervraagden vindt dat men is geslaagd in de poging om marketing in zijn onderneming beter op de kaart te zetten. 21 procent merkt geen verbetering of ziet de waarde van marketing in zijn bedrijf verminderen.

related partner content for mobile comes here

De marketeers die aangeven dat de waarde van marketing binnen hun bedrijf is toegenomen, melden dat de volgende factoren belangrijk zijn om het belang van marketing te onderstrepen:

  • Invloedrijke branding en communicatie
  • Bewustwording verhogen en marketingreputatie verbeteren
  • Beter consumentencontact

Het verbeteren van de accountability en het vaker en geavanceerder inzetten van CRM waren de belangrijkste agendapunten in 2007. Ook voor het komende jaar blijft accountability de topuitdaging, meldt 53 procent. Andere prioriteiten zijn meer kennis van de consument, insights en consumentencontact en de verhogen van de effectiviteit van marketingroepen.

Hoe kan de effectiviteit van de organisatie verbeterd worden? Senior marketeers geven hier aan dat nieuwe competenties en vaardigheden belangrijk zijn, net zoals het automatiseren van processen, en de meetbaarheid vergroten door middel van onder andere CRM, e-mailcampagnemanagement, zoekmachinemarketing en customer intelligence.

Aan budgetten wordt niet meer getornd: 37,6 procent van de ondervraagden zegt dat het budget in 2008 hetzelfde is als in 2007, 33,1 procent verwacht dat het vijf procent meer kan uitgeven. 10 procent denkt tussen de zes en tien procent meer budget te hebben. 7,6 procent verwacht een groei van 11 procent.

Gevraagd naar hoe men de effectiviteit van de investeringen meet, zegt bijna 20 procent dat het ze niet meten. 34 procent antwoordt dat het een ROI tracking systeem wil gaan implementeren.

Ook werd gevraagd of de marketeers in 2008 van plan zijn van bureau te veranderen. 45 procent van de marketeers geeft aan dat ze waarschijnlijk van webdesignbureau, DM-bureau, reclamebureau of pr-bureau zullen gaan veranderen. Redenen hiervoor zijn gebrek aan innovatie bij de bureaus, geen toegevoegde waarde, slechte creativiteit, kwaliteit en resultaten van het werk.

De onderzoekers stelden ook de vraag: door wie of waardoor laten marketeers zich beïnvloeden? De antwoorden:

  • Gelijken
  • Analisten en onderzoekers
  • Organisaties en verenigingen
  • Zaken- en vakbladen
  • Handelspublicaties en klantcommunities.
  • Ze worden het minst beïnvloed door de algemene media en weblogs

De marketeers werden ook gevraagd naar hun grote frustraties. Ze noemden vooral de bedrijfscultuur, het senior management, onvoldoende budget, meer moeten doen met minder en de politieke spelletjes als bron van ergernis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in