Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers schaars in top van bedrijfsleven

Marketing is slecht vertegenwoordigd in de top van beursgenoteerde Nederlandse bedrijven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Het Financieele Dagblad. De krant put uit een onderzoek naar de samenstelling van de raden van bestuur van AEX- en Midkap-fondsen, uitgevoerd onder leiding van Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Bestuurders met een algemene en een financiële achtergrond maken samen tweederde van de bedrijfstop uit. Op de derde plaats staan bestuursleden met een technische achtergrond. Marketing is vierde.

related partner content for mobile comes here

De AEX-besturen tellen samen achttien leden (16 procent) die zijn voortgekomen uit de marketingrangen. Bij dertien van de 24 bedrijven is marketing niet vertegenwoordigd in de top, zoals bij ABN Amro , Ahold en TNT. In de Midkap heeft slechts een op de acht bestuurders een carrière in de marketing achter de rug.

Slechts twee besturen kennen een 'chief marketing officer' (cmo): Philips en ASML . 'Het beeld is dat marketeers veel ideeën hebben, creatief en extravert zijn, maar zich weinig met financiën bezighouden. Door het geringe besef van financiële verantwoording zouden ze niet zulke goede bestuurders zijn', licht Verhoef toe.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in