Marketeers schaars in top van bedrijfsleven
Dat meldt Het Financieele Dagblad. De krant put uit een onderzoek naar de samenstelling van de raden van bestuur van AEX- en Midkap-fondsen, uitgevoerd onder leiding van Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Bestuurders met een algemene en een financiële achtergrond maken samen tweederde van de bedrijfstop uit. Op de derde plaats staan bestuursleden met een technische achtergrond. Marketing is vierde.
De AEX-besturen tellen samen achttien leden (16 procent) die zijn voortgekomen uit de marketingrangen. Bij dertien van de 24 bedrijven is marketing niet vertegenwoordigd in de top, zoals bij ABN Amro , Ahold en TNT. In de Midkap heeft slechts een op de acht bestuurders een carrière in de marketing achter de rug.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisSlechts twee besturen kennen een 'chief marketing officer' (cmo): Philips en ASML . 'Het beeld is dat marketeers veel ideeën hebben, creatief en extravert zijn, maar zich weinig met financiën bezighouden. Door het geringe besef van financiële verantwoording zouden ze niet zulke goede bestuurders zijn', licht Verhoef toe.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid