Overslaan en naar de inhoud gaan

Maakt Cialdini zijn belofte waar in Pre-suasion?

Zijn nieuwe boek besproken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Pre-suasion
Robert Cialdini
Boom Uitgevers Amsterdam
ISBN 9789024404308

related partner content for mobile comes here

Sociaal psycholoog Robert Cialdini geldt voor velen in ons vak als dé autoriteit op het gebied van beïnvloeden en overtuigen. In 1984 verscheen ‘Influence’, waarin Cialdini ‘de zes principes van het overtuigen’ beschrijft. Ruim 30 jaar en drie miljoen verkochte exemplaren later heeft Cialdini – naar eigen zeggen – eindelijk weer een idee dat groot genoeg is om zich aan ‘Influence’ te kunnen meten: ‘Pre-suasion’.

Maakt Cialdini deze belofte waar?

‘Voor-overtuigen’

Bij ‘Pre-suasion’ draait het niet om wat je zegt of hoe je het zegt, maar juist op wanneer je jouw boodschap brengt. ‘De beste overtuigers maken hun ontvangers ontvankelijk voor een boodschap vóórdat ze eraan worden blootgesteld’.

Minstens zo belangrijk als optimaal overtuigen is dus optimaal ‘voor-overtuigen’.

Maar hoe doe je dat?

Succesvolle beroemdheden

Een groot deel van het boek gaat over de rol van associaties. Wie een lezing over jeuk bijwoont begint spontaan te krabben, jongeren die gewelddadige games spelen vertonen vaker antisociaal gedrag. Het is ook de reden dat adverteerders hun producten massaal koppelen aan succesvolle beroemdheden.

‘Pre-suasion’ vertoont grote overlap met ‘priming’ en berust op psychologische technieken die al tijden worden ingezet. Daar vertelt Cialdini ons dus niets nieuws.

De hoofdstukken over (de werking van) ‘Pre-suasion’ zijn interessant, maar zijn helaas een stuk minder praktisch en toepasbaar voor marketeers dan de inzichten uit ‘Influence’.

Praktisch: **
Leesbaar: *****
Actueel: ***
Vernieuwend: **
Ons oordeel: *** Lezenswaardig

Recensent: Rick van Midde (marketingmanager SRM)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in