Landelijke dagbladen 2 procent in de min


Dat blijkt uit de rapportage van Hoi over het derde kwartaal van 2012. De oplagecijfers zijn afgezet tegen het derde kwartaal van 2011.
Papier
Wanneer de digitale replica’s (Volkskrant, FD, Nederlands Dagblad, NRC Handelsblad, NRC Next en Reformatorisch Dagblad) niet worden meegenomen, daalt de oplage met 3,2 procent: van 1,66 miljoen naar 1,61 miljoen exemplaren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTrouw – dat geen digitale replica publiceert – weet als enig ‘papieren dagblad’ een oplagestijging te verwezenlijken. Het stijgt van 89 duizend naar 91 duizend. Trouw verkocht wel fors meer actie-abonnementen in vergelijking met vorig jaar.
Papier en digitaal
Worden de digitale replica’s wél meegeteld, dan stijgen ook Het Financieele Dagblad en NRC Handelsblad. De eerste zakt op papier met 8 procent in, maar noteert in de combinatie een plus van 1,6 procent: van 59 duizend naar 60 duizend.
NRC Handelsblad daalt op papier met 2,2 procent, maar stijgt in totaal met 1,1 procent: van 197 duizend naar 199 duizend. NRC Handelsblad verkoopt meer deelabonnementen (bijvoorbeeld het zaterdagabonnement) dan het jaar ervoor: ruim 2 duizend stuks.
Absoluut gezien zijn De Telegraaf en AD de hardste dalers. De eerste gaat van 563 duizend naar 540 duizend (min 23 duizend) en de tweede van 391 duizend naar 382 duizend (min 8 duizend). Zij compenseren dit (nog) niet met een digitale uitgave.
De Volkskrant daalt als enige dagblad zowel op papier als digitaal. Dat levert een totale daling op van 7 duizend stuks: van 271 duizend naar 263 duizend.
NRC Next blijft net als de twee voorgaande kwartalen dalen op papier. Het gaat van 74 duizend naar 69 duizend (min 6 duizend). Dit verlies wordt grotendeels goedgemaakt door de verkoop van de digitale replica: plus 5 duizend. Daardoor staat NRC Next gecombineerd op een (zeer) licht verlies: min 330 exemplaren.
Regionale dagbladen
De gezamenlijke regionale dagbladen dalen harder in oplage dan de landelijke dagbladen. De totale oplage gaat terug van 1,39 miljoen stuks naar 1,32 miljoen stuks. Dat is 63 duizend stuks minder: min 4,5 procent.
De oplage van de gezamenlijke titels die door Mecom in de etalage zijn gezet (Wegener en Media Groep Limburg) dalen met 4 procent en gaan daarmee terug in oplage van 864 duizend naar 829 duizend exemplaren. Wegener noch Media Groep Limburg geven digitale replica’s uit.
Dat doet NDC Mediagroep (ook in een verkoopproces) wel. Toch zakken de titels van NDC, Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant, inclusief hun digitale replica’s, harden dan die van Wegener: met 6,6 procent. De totale betaalde NDC-oplage ging terug van 222 duizend naar 207 duizend stuks.
Gratis dagbladen
De gratis dagbladen groeien met 2 procent naar 730 duizend stuks. De gezamenlijke ‘freesheet’ oplage is na de overname van Metro helemaal in handen van TMG.
Spits verliest bijna 2,5 duizend exemplaren, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door Metro, dat met 15 duizend stuks in oplage stijgt.
Almere Vandaag (uitgegeven door HDC Media, onderdeel van TMG), stijgt licht en noteert een oplage van 76 duizend stuks.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid