Overslaan en naar de inhoud gaan

Knaap (MediaMonks): 'De aanbestedingen van de overheid moeten op de schop'

Een Digitaal Deltaplan moet volgens Victor Knaap de basis vormen waarop app- en webbouwers kunnen bouwen. Hoe ziet hij dat voor zich?
MediaMonks
Victor Knaap
MediaMonks
Victor Knaap

Hoewel in verschillende landen de corona-app al lang en breed is ingevoerd, is het niet bepaald een doorslaand succes te noemen. De app wordt niet alleen te weinig gedownload, in veel landen is ook nog eens de privacy in het geding. MediaMonks-ceo Victor Knaap noemt dat exemplarisch voor hoe het eraan toe gaat bij digitale projecten van de overheid. Hij pleit voor een zogenaamd Digitaal Deltaplan, dat de basis vormt waarop app- en webbouwers nieuwe toepassingen kunnen bouwen.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marc Fahrner

Victor slaat de spijker op de kop.
Misschien dat het helpt als al die lobbyclubs eens buitenspel worden gezet. Dat ons-kent-ons-wereldje waarin zoveel eigenbelangen spelen dat er al jaren geen vooruitgang geboekt wordt, maar er wel miljarden over de balk gepleurd worden naar die stakeholders. Zonder gevolgen voor de verantwoordelijke politici. Het buitenland bewijst blijkbaar dat het kan.
Het is toch te gek voor woorden dat een land met zo'n krachtige tech-sector van app-ontwikkelaars, die bronnen niet goed aanwendt. De systemen die Victor noemt, zijn uit het jaar kruik. Slechter wordt het niet. Wat let de Overheid eens het digitale Deltaplan uit te proberen op de Belastingdienst?

Gerben Busch

Die exorbitante budgetoverschrijdingen en het falikant mislukken van ICT-projecten (want zo wordt web- en app-ontwikkeling betiteld) zijn mij ook al jaren een doorn in het oog. Ik heb ooit in 2013 een voorstelaanpak gestuurd naar de toenmalige Rijks-CIO Maarten Hillenaar. Uitgenodigd door een aantal van zijn topambtenaren en m'n aanpak nog een keer toegelicht. Werd goed ontvangen maar ik kreeg tegelijkertijd te horen dat ze al stappen aan het zetten waren. We leven nu 7 jaar verder en er is niets veranderd.
In het Rijks-ICT Dashboard staan de stoplichten over de hele linie op groen. Wat niet verwonderlijk is, want bij een grote overschrijding van planning en budget wordt de scope bijgesteld en loopt het weer in de pas. Een ander probleem zijn de mantelcontracten met de grote system integrators. Die leveren vaak ICT-programmamanagers die vervolgens hun eigen club inhuren, m.a.w. de slager keurt zijn eigen vlees. Ook niet onbelangrijk: Digitale transformatie wordt aangepakt vanuit een technologie-insteek, niet vanuit de waarde voor de mensen die met die producten moeten werken. Ambtenaren en burgers. De (Rijks)overheid doet er ook goed aan een team samen te stellen met mensen die het klantdenken tot in hun tenen voelen. Mensen die de gebruikersproblematieke begrijpen, interaction designers. Die vervolgens het programma van eisen opstellen en een project van 200 miljoen opdelen in behapbare projecten. Het credo lijkt nog steeds Big Bang. Dat bewijst al decennia niet te werken, dus tijd voor een agile aanpak.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in