Interview met Lisa Arthur (deel 2): over customer experience en datahairballs
In deel I vertelde Lisa Arthur over de vijf concrete stappen die een marketeer kan nemen richting een betere data-driven marketingstrategie. Bekijk de video waarin ze tijdens het Amerikaanse DMA13 congres de stappen noemt. Bij stap drie spreekt ze van over het ontwarren van de ‘data hairball’...
Kun je uitleggen wat je bedoelt met de ‘data hairball’ die je noemt in de vijf stappen?
Lisa Arthur: “Dit woord is in feite een metafoor voor de groeiende warboel van data die de meeste organisaties hebben. Data gaat het hele jaar, 24 uur per dag, zeven dagen per week door. Maar weinig ondernemingen hebben een strategie om die data te managen, er patronen in te vinden en er optimaal gebruik van te maken. Uit een onderzoek van Teradata blijkt dat slechts 18 procent van de organisaties vindt dat ze hun data zo hebben georganiseerd dat ze een ‘single view of the customer’ hebben. Wel geeft 71 procent van de organisaties aan dat ze hoge prioriteit stellen aan het opzetten van een data-driven marketingstrategie in de komende twee jaar.”
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
En wat is jouw visie hierop?
“Ik help organisaties om te begrijpen dat er veel waardevolle informatie in hun data schuilt. Ze moeten deze alleen wel vinden en goed gebruiken. De beste plek om data te verzamelen –en te verbinden met klanten- is in marketing. De marketingafdeling maakt het meest gebruik van customer data, en in deze tak wordt door organisaties vaak veel geïnvesteerd.”
Wat wil je het publiek tijdens Data & Dialoog in de praktijk meegeven?
“Ik wil het publiek vragen om te bedenken hoeveel er in slechts een paar jaar tijd is veranderd in de marketingsector. Merken worden nu beheerst door klanten, niet door marketingafdelingen. De uitwisseling van data gebeurt constant en blijft zich uitbreiden. Customer experience en de klantrelatie zijn de sleutel tot succes. Marketeers moeten nadenken over hoe ze data kunnen inzetten om de informatie die nodig is boven tafel te krijgen. En of zij de vijf belangrijke componenten van een succesvolle data-driven marketingstrategie kennen. Ik ben ervan overtuigd dat als marketeers op deze manier denken, ze het onderwerp binnen hun organisatie hoog op de agenda krijgen, om zo een stap te zetten richting een grotere winstgevende groei.”
Lisa is als CMO bij Teradata Applications verantwoordelijk voor alle marketing applications. Ze is een industry thought leader op haar vakgebied en blogt wekelijks op Forbes.com over data en data-driven marketing.
Data & Dialoog in de praktijk wordt gehouden op 7 november en heeft als thema het raakvlak tussen omnichannel en datamanagement. Behalve Lisa Arthur, spreekt ook Reineke Reitsma (Forrester). Ook vindt de uitreiking plaats van de Customer Data Award. De genomineerden voor deze award (o.a. Bol.com, Landal GreenParks en ING) presenteren deze dag de genomineerde cases. Kijk voor meer informatie op dataendialoog.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid