Overslaan en naar de inhoud gaan

In dubio over search engine copywriting

Analoog aan de tweedeling in methoden om te scoren in zoekmachines bestaan er sinds een paar jaar gespecialiseerde copywriters. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Analoog aan de tweedeling in methoden om te scoren in zoekmachines bestaan er sinds een paar jaar gespecialiseerde copywriters. De tekstschrijvers die goed moeten zijn in short copy en de ganse dag advertenties voor zoekmachines schrijven en aanscherpen worden vaak genoemd. Over het schrijven voor de toepassing Search Engine Advertising (SEA) worden dagdelen tijdens seminars volgeluld en soms ook een geschreven.

related partner content for mobile comes here

Schrijvers die het optimalisatieproces van een website tekstueel ondersteunen, heten vaak of . Over tekstschrijven als onderdeel van zoekmachine-optimalisatie is ook geen tekort aan informatiebronnen met een en een .

Jill Wahlen van stelt zelfs dat 'informative, keyphrase-rich text crafted for both search engines and your prospects' hét geheim is om te scoren is in zoekmachines.

Copywriter Bob Bly laatst echter dat schrijven voor zoekmachines automatisch betekent dat tekst minder goed in staat is om het onderwerp te verkopen: "You need to have a single core audience in mind and concentrate all your effort on writing to that one audience." Bly citeert in zijn artikel ook ene Don Marti: "Most of the good SEO things you can do have to do with page structure and linking relationships among pages, not the copy. Getting incoming links from reputable pages is much more important than having copy that is somehow 'search engine friendly' on its own."

Bly's slotsom luidt als volgt: "Want to be a great SEO copywriter? Then just be a great copywriter, period. When you're done writing, match your lead against an online list of the highest related keywords and maybe you'll end up tweaking a word or two. But that's it."

Aaron Wall van denkt dat veel partijen beter af zouden zijn als men paginatitels en content zou schrijven met de beoogde conversie in gedachte en niet de zoekmachines.

Ik ben het eens met Bob Bly. Sterker nog: zowel SEO als SEA Copywriting zijn overschatte specialisaties die ontstaan zijn omdat deze diensten aansluiten bij het bestaande businessmodel van veel internetbureaus. Elke goede, commerciële tekstschrijver zou immers wervend moeten kunnen schrijven. Of zijn/haar tekst nu bedoeld is voor een webpagina of voor een advertentie naast de zoekresultaten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in