In dubio over search engine copywriting
Analoog aan de tweedeling in methoden om te scoren in zoekmachines bestaan er sinds een paar jaar gespecialiseerde copywriters. De tekstschrijvers die goed moeten zijn in short copy en de ganse dag advertenties voor zoekmachines schrijven en aanscherpen worden vaak maximizers genoemd. Over het schrijven voor de toepassing Search Engine Advertising (SEA) worden dagdelen tijdens seminars volgeluld en soms ook een nuttig boek geschreven.
Schrijvers die het optimalisatieproces van een website tekstueel ondersteunen, heten vaak seo copywriter of ranking consultant. Over tekstschrijven als onderdeel van zoekmachine-optimalisatie is ook geen tekort aan informatiebronnen met een e-book en een workshop.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaJill Wahlen van Searchenginewriting.com stelt zelfs dat 'informative, keyphrase-rich text crafted for both search engines and your prospects' hét geheim is om te scoren is in zoekmachines.
Copywriter Bob Bly schreef laatst echter dat schrijven voor zoekmachines automatisch betekent dat tekst minder goed in staat is om het onderwerp te verkopen: "You need to have a single core audience in mind and concentrate all your effort on writing to that one audience." Bly citeert in zijn artikel ook ene Don Marti: "Most of the good SEO things you can do have to do with page structure and linking relationships among pages, not the copy. Getting incoming links from reputable pages is much more important than having copy that is somehow 'search engine friendly' on its own."
Bly's slotsom luidt als volgt: "Want to be a great SEO copywriter? Then just be a great copywriter, period. When you're done writing, match your lead against an online list of the highest related keywords and maybe you'll end up tweaking a word or two. But that's it."
Aaron Wall van SEOBook.com denkt dat veel partijen beter af zouden zijn als men paginatitels en content zou schrijven met de beoogde conversie in gedachte en niet de zoekmachines.
Ik ben het eens met Bob Bly. Sterker nog: zowel SEO als SEA Copywriting zijn overschatte specialisaties die ontstaan zijn omdat deze diensten aansluiten bij het bestaande businessmodel van veel internetbureaus. Elke goede, commerciële tekstschrijver zou immers wervend moeten kunnen schrijven. Of zijn/haar tekst nu bedoeld is voor een webpagina of voor een advertentie naast de zoekresultaten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid