Overslaan en naar de inhoud gaan

Het verhaal achter de WK-viral van Stabilo

5 vragen aan Robert Doggers van Yune, het bureau achter de opmerkelijk flipbook-commercial.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het was een van de opvallendste inhakers op de sensationele 5-1 overwinning van het Nederlands Elftal op Spanje: de flipbook die pennen- en potlodenmerk Stabilo maakte met de goal van Robin van Persie. De door Yune ontwikkelde commercial werd de meest virale campagne van deze week.  5 vragen aan Robert Doggers, strategie en content-directeur van Yune.

related partner content for mobile comes here

Jullie waren er enom snel bij. Was het gewoon snel reageren of zit er een strategie achter de campagne?

Doggers: &;Dat er een strategie achter zit, zal de komende tijd hopelijk duidelijk worden: dit is geen one-off. Wij hebben enkele maanden geleden met Stabilo een contentstrategie ontwikkeld. Daaruit vloeit voort dat we op belangrijke actuele momenten, waar het als merk relevant kan zijn, waardevolle content maken om mensen te inspireren. Of simpeler gezegd: we laten zien hoe cool een pen of potlood nog steeds is anno 2014.&

Een nacht na de overwinning stond jullie video al live. Hoe hebben jullie dit aangepakt? 

Doggers: &;Door veel voorbereiding, testen en een team klaar te hebben staan van 8 man dat 200 tekeningen maakt, bundelt en in video verwerkt. Ook was er een seedingstrategie waarbij snelle verspreiding via sociale media centraal stond.&

Wat zijn de resultaten? 

Doggers: &;Binnen twee dagen hadden we meer dan een miljoen views op de eigen kanalen, Youtube en vooral Facebook vooral. Op tv waren we de volgende avond bij NOS Studio Brasil en VI Oranje. En daarnaast zijn er ongelooflijk veel views gegenereerd op media die de video zelf ge-upload hebben. Dat moet minimaal goed zijn voor nog eens een miljoen kijkers. Na een dag ging het los in het buitenland via onder andere Daily Mail, The Guardian. Time Magazine, Mashable en front page Reddit.com, ISPN, en USA Today.&

Wat zijn de vervolgstappen? 

Doggers: &;Dat houden we nog even stil maar we hopen op meer prachtige doelpunten van Oranje.&;

Zijn jullie de campagne al aan het klaarmaken voor Cannes Lions 2015? 

Doggers: &;Ha, we laten de leeuw niet in zijn hempie staan.&;

 

Foto: Robert Doggers van Yune

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opdrachtgever: STABILO

Bureau: Yune
Account: Robert Doggers
Concept/creation: Lennart de Jong, Isaac Diepenhorst, Marc de Wolf
Strategy: Isaac Diepenhorst
Production manager: Tessa Robijns
Production, styling & edit: Bas Bakhuis
Post-production: Serginho Brooks
Art-direction: Marc de Wolf, Isaac Diepenhorst
Media / seeding: Isaac Diepenhorst
Design: Marc de Wolf, Chuck Bekker, Serginho Brooks, Ho-Wing Pang

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in