Overslaan en naar de inhoud gaan

Het grote online cijferspel

Statistische gegevens over websitebezoek zijn nog steeds onbetrouwbaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoeveel mensen in de VS bezochten Yahoo in juni? 133 miljoen, zegt webmetingsbureau ComScore. Nee hoor: 108 miljoen, zegt concurrent Nielsen/NetRatings. Het verschil -25 miljoen, anderhalf keer de bevolking van Nederland- is geen afrondingsfoutje. Was internet niet het best meetbare advertentiemedium ooit? Misschien, maar het is blijkbaar nog steeds niet erg precies. Niet onbelangrijk voor bedrijven, die alleen al in de VS bij elkaar voor 20 miljard dollar online gaan adverteren.

related partner content for mobile comes here

Omdat de online investeringen verschuiven van search naar online branding -denk aan interactieve bannerreclame, prijsvragen en social-networkingprofielen- moeten bedrijven weten waar hun klanten uithangen. Dat kunnen ze vooralsnog vergeten. Randall Rothenberg, CEO van het Interactive Advertising Bureau: 'It’s a really rough science.' Het is al moeilijk genoeg om pageviews en unieke bezoekers te tellen. Daar komt bij dat websites steeds vaker worden bezocht via smartphones: qua meting een complicerende factor van jewelste. Bij telling van het aantal pagina’s dat wordt bekeken, wordt er impliciet van uitgegaan dat tien bezochte pagina’s beter is dan vijf. 'But not all pages are created equal', zegt ComScore-CEO Magid Abraham. Sommige pagina’s zijn veel belangrijker dan andere, bijvoorbeeld omdat mensen daar video’s bekijken, nieuwsitems lezen of aankopen doen. Ook dat compliceert het meetproces.

De marktleiders Nielsen/NetRatings en ComScore blijven achter hun methode staan: ze werken met mondiale panels van duizenden vrijwilligers die trackingsoftware op hun computer hebben draaien. Toch voegen ze features toe, zoals meting van widgets en videodownloads, uitbreiding van zoekcategorieën naar sites als Amazon en eBay en meting van de tijd die gebruikers doorbrengen op sites. En Nielsen/NetRatings nam Telephia over, dat internetgedrag op mobiele telefoons trackt. Voorlopig blijft het behelpen. Volgens ComScore had in juli 4,6 miljoen bezoekers, volgens Nielsen/NetRatings 4,7 miljoen, maar volgens Digg.coms serverlogs zelf 10,8 miljoen... Advies voor adverteerders: verzamel meetgegevens uit zo veel mogelijk bronnen.

Bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in