Het grote online cijferspel
Hoeveel mensen in de VS bezochten Yahoo in juni? 133 miljoen, zegt webmetingsbureau ComScore. Nee hoor: 108 miljoen, zegt concurrent Nielsen/NetRatings. Het verschil -25 miljoen, anderhalf keer de bevolking van Nederland- is geen afrondingsfoutje. Was internet niet het best meetbare advertentiemedium ooit? Misschien, maar het is blijkbaar nog steeds niet erg precies. Niet onbelangrijk voor bedrijven, die alleen al in de VS bij elkaar voor 20 miljard dollar online gaan adverteren.
Omdat de online investeringen verschuiven van search naar online branding -denk aan interactieve bannerreclame, prijsvragen en social-networkingprofielen- moeten bedrijven weten waar hun klanten uithangen. Dat kunnen ze vooralsnog vergeten. Randall Rothenberg, CEO van het Interactive Advertising Bureau: 'It’s a really rough science.' Het is al moeilijk genoeg om pageviews en unieke bezoekers te tellen. Daar komt bij dat websites steeds vaker worden bezocht via smartphones: qua meting een complicerende factor van jewelste. Bij telling van het aantal pagina’s dat wordt bekeken, wordt er impliciet van uitgegaan dat tien bezochte pagina’s beter is dan vijf. 'But not all pages are created equal', zegt ComScore-CEO Magid Abraham. Sommige pagina’s zijn veel belangrijker dan andere, bijvoorbeeld omdat mensen daar video’s bekijken, nieuwsitems lezen of aankopen doen. Ook dat compliceert het meetproces.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe marktleiders Nielsen/NetRatings en ComScore blijven achter hun methode staan: ze werken met mondiale panels van duizenden vrijwilligers die trackingsoftware op hun computer hebben draaien. Toch voegen ze features toe, zoals meting van widgets en videodownloads, uitbreiding van zoekcategorieën naar sites als Amazon en eBay en meting van de tijd die gebruikers doorbrengen op sites. En Nielsen/NetRatings nam Telephia over, dat internetgedrag op mobiele telefoons trackt. Voorlopig blijft het behelpen. Volgens ComScore had Digg.com in juli 4,6 miljoen bezoekers, volgens Nielsen/NetRatings 4,7 miljoen, maar volgens Digg.coms serverlogs zelf 10,8 miljoen... Advies voor adverteerders: verzamel meetgegevens uit zo veel mogelijk bronnen.
Bron: Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid