Het einde van de vaste prijzen


Het is het beste wat de vrije markt sinds decennia is overkomen: het systeem van de vaste prijzen gaat op z’n kop. McNealy’s logica: niemand weet wat de juiste prijs is voor cornflakes, kleding en computers, het is wat de gek ervoor geeft, dus laat de markt dan gewoon beslissen wat de gek ervoor geeft. Internet is een erg sterk prijsstellingsmechanisme. Sun werkt met veilingsites eBay en DoveBid voor de verkoop van zijn producten, en dat bevalt uitstekend. Voordelen: je bereikt nieuwe klanten, er komt een eind aan de win-verliesgevechten tussen koper en verkoper, verkopers kunnen hun energie steken in vraagcreatie in plaats van prijsonderhandelingen, en het geeft beter inzicht in marktwerkingen en marketingeffecten. McNealy denkt dat dynamic pricing de volgende grote revolutie wordt. In combinatie met mobiele telefonie zijn zelfs geavanceerde constructies denkbaar. Bijvoorbeeld: auto’s met bijna lege tanks vragen automatisch offertes aan bij nabij gelegen pompstations, waarna de automobilist de aanbieding kiest die voor hem het interessantst is.
Bron: harvard business review, maart 2001
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid