Overslaan en naar de inhoud gaan

Het einde van de vaste prijzen

Internet heeft volgens Scott McNealy, de CEO van Sun Microsystems, een onverwacht maar weldadig effect: de vaste prijs heeft zijn langste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is het beste wat de vrije markt sinds decennia is overkomen: het systeem van de vaste prijzen gaat op z’n kop. McNealy’s logica: niemand weet wat de juiste prijs is voor cornflakes, kleding en computers, het is wat de gek ervoor geeft, dus laat de markt dan gewoon beslissen wat de gek ervoor geeft. Internet is een erg sterk prijsstellingsmechanisme. Sun werkt met veilingsites eBay en DoveBid voor de verkoop van zijn producten, en dat bevalt uitstekend. Voordelen: je bereikt nieuwe klanten, er komt een eind aan de win-verliesgevechten tussen koper en verkoper, verkopers kunnen hun energie steken in vraagcreatie in plaats van prijsonderhandelingen, en het geeft beter inzicht in marktwerkingen en marketingeffecten. McNealy denkt dat dynamic pricing de volgende grote revolutie wordt. In combinatie met mobiele telefonie zijn zelfs geavanceerde constructies denkbaar. Bijvoorbeeld: auto’s met bijna lege tanks vragen automatisch offertes aan bij nabij gelegen pompstations, waarna de automobilist de aanbieding kiest die voor hem het interessantst is.

related partner content for mobile comes here

Bron: harvard business review, maart 2001

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in