Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote fastfoodmerken lijden onder gezonder eetpatroon van consumenten

McDonald’s, KFC, Subway en Domino’s zien merkwaarde flink kelderen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De merkwaarden van McDonald’s, KFC, Subway, Taco Bell, Pizza Hut en Domino’s zijn naar beneden bijgesteld.

McDonald’s daalde met 9 procent, Subway met 1 procent, Taco Bell met 10 procent, Domino’s 16 procent, Pizza Hut 22 procent en KFC maar liefst met 27 procent.

Gezonde lifestyle
De ketens hebben te maken met hevige competitie in een gefragmenteerde markt. Daarnaast eten mensen steeds gezonder. Nieuwe restaurants spelen hier slim op in. Brand Finance noemt als voorbeeld Panera Bread, ook een fastfoodketen maar met een menu dat iets gezonder is dan het reguliere fastfood-aanbod. In de marketingcommunicatie wordt de nadruk gelegd op het belang van ‘clean’, natuurlijk voedsel als basis voor een vol en gezond leven:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De Brand Index Score groeide van 71 in 2015, naar 76 in 2016 en 80 dit jaar. Merkwaarde steeg 32 procent naar 1,9 miljard dollar.

De merkwaarde van de keten Chipotle daalde met 13 procent, mede nadat er verschillende malen salmonella, E.coli en zelfs het norovirus in de burrito’s waren ontdekt. Een mocht niets uitmaken: het bedrijf zag de winst kelderen met 75 procent, er werd 13 procent minder omgezet in 2016.

Digitaal
Een merk dat het wel goed blijft doen, is pizzaketen Papa John’s. Brand Finance denkt dat dit vooral komt door digitale innovaties: het bedrijf was een van de eerste restaurants met een online bestelmogelijkheid, in 2002. En dit jaar komt het restaurant met ‘Papa Priority’, waarbij je voorin de rij mag als je 3 dollar meer betaalt.

Nog een merk dat goed gaat: Tim Horton’s. Een van oorsprong Canadese koffieketen die koffie voor een redelijke prijs verkoopt. De merkwaarde steeg met 45 procent, en daarmee bewijst het merk dat er toch een grote groep consumenten is die liever redelijk smakende, goedkope  koffie drinkt dan premium koffie voor de hoofdprijs. Burger King nam het bedrijf in 2014 over.

Beeld: Youtube

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in