Overslaan en naar de inhoud gaan

Google stelt uitfasering third-party cookies in Chrome wéér uit

In de tweede helft van dit jaar afscheid nemen van third-party cookies zit er toch niet in, meldt Google.
Sandbox
Sandbox

Het gaat Google toch niet lukken om third-party cookies in de Chrome-browser in de tweede helft van dit jaar volledig uit te schakelen. Het doel schuift op naar 2025. Oorspronkelijk wilde Google in 2023 afscheid nemen van third-party cookies in zijn browser.

related partner content for mobile comes here

Vertraging

De markt is nog niet klaar voor een definitief afscheid van third-party cookies in 2024, zo blijkt uit een blogpost van het techbedrijf. Specifieker: privacytoezichthouders van landen als het Verenigd Koninkrijk zijn nog niet tevreden met Google's plannen om een alternatief voor de third-party cookie in Chrome te gebruiken. Zonder die goedkeuring heeft het plan geen kans van slagen. 

Third-party cookies zijn voor adverteerders belangrijk om gebruikers overal op het internet te volgen. De online advertentiemarkt is jaarlijks goed voor 600 miljard dollar aan omzet, meldt The Wall Street Journal. Google deelt via diensten als Google Ads mee in de winst die voortvloeit uit de online reclameomzet. Er is het bedrijf dus veel aan gelegen om een degelijk alternatief te introduceren. Dat blijkt, gelet op de vertragingen, lastiger dan vooraf verwacht.

Privacyvriendelijker

Google neemt - net als andere techbedrijven - gefaseerd afscheid van third-party cookies omdat de techniek veel gebruikersdata verzamelt en zo niet privacyvriendelijk is. De markt heeft behoefte aan een privacyvriendelijkere aanpak voor de consument, maar wil de adverteerders niet tegen het hoofd stoten. Met alternatieve software zoals die van Google (onder de noemer Privacy Sandbox) moet het voor adverteerders mogelijk blijven om de consument relevante advertenties voor te schotelen, zonder dat er onnodig veel informatie over het surfgedrag van de gebruiker verzameld en gedeeld wordt.

Bij 1 procent van de Chrome-gebruikers zijn third-party cookies sinds 1 januari dit jaar uitgeschakeld. Google spreekt van een experiment voor de industrie. De maatregel levert tot dusver klachten op van sommige adverteerders, die vinden dat de Privacy Sandbox-technologieën minder goed werken dan third-party cookies. De vertraging in het afscheid van third-party cookies geeft adverteerders meer tijd om over te stappen op zelf ontwikkelde of externe oplossingen om gebruikers te blijven volgen. Google geeft zichzelf meer tijd om zijn Privacy Sandbox te verbeteren en goedkeuring van toezichthouders te krijgen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in