Google: Social tools en zakelijk succes gaan samen
Met de wat ongebruikelijke term 'social tools' bedoelen ze in het onderzoeksrapport zowel externe sociale media als hulpmiddelen die specifiek binnen een bedrijf worden ingezet. Dat hiertussen geen onderscheid wordt gemaakt, maakt het allemaal wel wat lastiger te doorgronden.
Van tijdverspilling tot noodzaak
Wat is nu de rode draad in de uitkomsten van dit onderzoek? Social tools worden niet langer gezien als tijdverspilling en slecht voor de concentratie. Integendeel, 53% van de senior managers gelooft inmiddels dat bedrijven alleen kunnen overleven als ze social tools omarmen. Men is unaniem van mening dat er tijd mee kan worden bespaard, gemiddeld zo’n twee uur per week.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaZo gaat dat door. Respondenten die al veel gebruikmaken van social tools zijn nog wat postiever dan de rest, maar ook de anderen zijn inmiddels overtuigd van de mogelijkheden.
Senior managers trekken de kar
Er duiken in het verslag ook een paar zaken op die minder voor de hand liggen. In tegenstellling tot wat je zou verwachten, loopt de jongere generatie hier niet voorop. Senior managers maken vaker gebruik van social tools: 71% gebruikt ze minimaal eens per week vergeleken met 49% van de medewerkers in een meer junior rol. Meer dan de helft (54%) verwacht dat social tools in de komende twee jaar zullen bijdragen aan de productiviteit. Bij de junioren is dat maar 39%.
Loopt Nederland achter?
Daarnaast blijkt uit het verslag dat social tools het meest worden gebruikt in zuidelijke landen als Italië en Spanje. Nederland en Duitsland zijn hekkensluiter. In het zuiden is men ook nog eens enthousiaster over de mogelijkheden.
Dit strookt natuurlijk totaal niet met het beeld dat we hier hebben van Nederland als sociale mediaparadijs. Wat zou hierachter kunenn zitten? Zijn ze in Spanje massaal aan de Yammer? Uit het onderzoek wordt dit helaas niet duidelijk.
Google blij
Het rapport van Millward Brown laat duidelijk zien dat leidinggevenden in grotere bedrijven social tools belangrijk zijn gaan vinden en er heel veel van verwachten. Succesvolle bedrijven en succesvolle medewerkers maken er relatief veel gebruik van. Qua gebruik is er echter nog volop ruimte om te groeien. Goed nieuws voor Google, dat hierop met diensten als Google+ en Google Apps mooi kan inspelen.
Je moet het lekker beknopte en strak vormgegeven rapport [PDF] zelf maar eens bekijken. En mocht je een idee hebben waarom Spanje het zoveel beter dat dan wij, dan hoor ik dat graag!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid