Overslaan en naar de inhoud gaan

Google: Social tools en zakelijk succes gaan samen

Professioneel gebruik van social tools komt relatief vaak voor binnen organisaties die goed presteren, en bij medewerkers die goed…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de wat ongebruikelijke term 'social tools' bedoelen ze in het onderzoeksrapport zowel externe sociale media als hulpmiddelen die specifiek binnen een bedrijf worden ingezet. Dat hiertussen geen onderscheid wordt gemaakt, maakt het allemaal wel wat lastiger te doorgronden.

related partner content for mobile comes here

Van tijdverspilling tot noodzaak
Wat is nu de rode draad in de uitkomsten van dit onderzoek? Social tools worden niet langer gezien als tijdverspilling en slecht voor de concentratie. Integendeel, 53% van de senior managers gelooft inmiddels dat bedrijven alleen kunnen overleven als ze social tools omarmen. Men is unaniem van mening dat er tijd mee kan worden bespaard, gemiddeld zo’n twee uur per week.

Zo gaat dat door. Respondenten die al veel gebruikmaken van social tools zijn nog wat postiever dan de rest, maar ook de anderen zijn inmiddels overtuigd van de mogelijkheden.

Senior managers trekken de kar
Er duiken in het verslag ook een paar zaken op die minder voor de hand liggen. In tegenstellling tot wat je zou verwachten, loopt de jongere generatie hier niet voorop. Senior managers maken vaker gebruik van social tools: 71% gebruikt ze minimaal eens per week vergeleken met 49% van de medewerkers in een meer junior rol. Meer dan de helft (54%) verwacht dat social tools in de komende twee jaar zullen bijdragen aan de productiviteit. Bij de junioren is dat maar 39%.

Loopt Nederland achter?
Daarnaast blijkt uit het verslag dat social tools het meest worden gebruikt in zuidelijke landen als Italië en Spanje. Nederland en Duitsland zijn hekkensluiter. In het zuiden is men ook nog eens enthousiaster over de mogelijkheden.

Dit strookt natuurlijk totaal niet met het beeld dat we hier hebben van Nederland als sociale mediaparadijs. Wat zou hierachter kunenn zitten? Zijn ze in Spanje massaal aan de Yammer? Uit het onderzoek wordt dit helaas niet duidelijk.

Google blij
Het rapport van Millward Brown laat duidelijk zien dat leidinggevenden in grotere bedrijven social tools belangrijk zijn gaan vinden en er heel veel van verwachten. Succesvolle bedrijven en succesvolle medewerkers maken er relatief veel gebruik van. Qua gebruik is er echter nog volop ruimte om te groeien. Goed nieuws voor Google, dat hierop met diensten als Google+ en Google Apps mooi kan inspelen.

Je moet het lekker beknopte en strak vormgegeven rapport [] zelf maar eens bekijken. En mocht je een idee hebben waarom Spanje het zoveel beter dat dan wij, dan hoor ik dat graag!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in