Overslaan en naar de inhoud gaan

Google riskeert Franse boete voor tonen reclames in Gmail

Gebruikers krijgen ongevraagd reclames te zien in Gmail. Een privacygroep vindt dat spam en wil dat Google een boete krijgt.
Gmail
Gmail
© Gmail Gmail
Gmail
Gmail
© Gmail Gmail

Google riskeert een boete in Frankrijk omdat het gebruikers van Gmail advertenties voorschotelt. De Oostenrijkse privacyorganisatie noyb heeft een officiële klacht hierover ingediend bij de CNIL; de Franse privacytoezichthouder. Volgens noyb zijn de reclames in Gmail spam omdat Google ze toont zonder expliciete toestemming van gebruikers. 

related partner content for mobile comes here

Onder meer Techcrunch schrijft over het nieuws. Een advocaat van noyb zegt tegen de techwebsite: 'Het is vrij eenvoudig. Spam is een commerciële e-mail die zonder toestemming wordt verzonden. En het is illegaal. Spam wordt niet legaal alleen omdat het wordt gegenereerd door de e-mailprovider.'

Google toont ook in Nederland reclames in Gmail.

Google spam noyb
Noyb illustreert de reclames in Gmail Afbeelding: noyb

Klachten

Op de bovenstaande afbeelding illustreert de privacyorganisatie hoe Google reclames in de Gmail-app toont. 

Wat noyb stoort is dat gebruikers geen akkoord geven voor de advertenties, maar ook dat de reclames boven e-mails staan en zonder datum komen. Dat het om advertenties gaat en niet om e-mails, blijkt alleen uit de groen/witte vermelding onder de titel. Noyb is niet te spreken over die vermelding. 

CNIL

E-mailmarketing vereist de toestemming van de gebruiker. Omdat noyb van mening is dat Google die toestemming niet vraagt (Gmail-gebruikers moeten akkoord gaan met de Gmail-voorwaarden), wil het dat de Franse toezichthouder CNIL Google beboet. En uiteraard dat Google zijn werkwijze aanpast. 

Dat noyb naar CNIL stapt en niet naar een andere Europese privacytoezichthouder, komt omdat de organisatie vindt dat Gmails advertentiemethode valt onder de ePrivacy Directive. En niet onder de AVG-privacywet. Als de CNIL dat ook vindt, hoeft het niet te overleggen met andere Europese privacyorganisaties om tot een oordeel en eventuele boete te komen. CNIL kan dan op eigen initiatief een boete uitdelen. Wat CNIL al meermaals gedaan heeft voor andere privacyovertredingen van Google. 

Zo kreeg Google eind vorig jaar een boete van 150 miljoen euro rondom cookies en een boete van 50 miljoen euro omdat Google geen legale basis heeft om gepersonaliseerde advertenties te gebruiken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in