Goede & slechte Branded Apps
Op iPhoneclub.nl stond vandaag een interessant artikel (zie hier) met als titel: 'Apps van merken scoren niet op de iPhone'. In dit artikel wordt ingegaan op de onderzoeksresultaten van Deloitte waarin oa gekeken werd hoe branded iPhone apps het doen.
Citaat Deloitte:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaEnkele bekende branded apps die zeer populair zijn: De Carling's iPint app waarin het aan de hand van de accelerometer van de iPhone leek alsof je een biertje dronk als je de iPhone kantelde, is een paar miljoen keer gedownload. Een ander succes is het Waterslide Extreme-spel voor de iPhone, dat is gemerkt door Barclaycard. Die app is maar liefst 12,5 miljoen keer binnengehaald. In Nederland zijn er ook diverse succesverhalen te noemen: Appie (Albert Heijn), Zoek & Scan (Bol.com), ANWB Autowaarde en Fidelo van Philips
Volgens Deloitte is het voornaamste probleem veel applicaties van merken gewoonweg niet goed genoeg zijn. De meeste apps zijn van lage kwaliteit of zijn veel te duidelijk gericht op marketing. Op deze blog heb ik er ook reeds een groot aantal matige branded apps besproken, zoals: Martini, Hoogvliet,V&D en de Bijenkorf De oplossing voor bedrijven is een écht zinvolle (branded utility app) of vermakelijke apps (bv een branded mobile game) te maken .
Vaak wordt het promoten van branded apps door bedrijven ook vergeten. Hier is regelmatig geen budget voor vrijgemaakt en vaak worden ze niet eens vermeld in de nieuwsbrief of op de (mobiele) website van een merk. Ik ken gevallen waar binnen een bedrijf het personeel niet bekend was met het bestaan van een eigen app.
Kortom: het is van belang om goed na te denken wat je met een app wil en hoe je deze kan promoten.Blog by Richard Otto ©
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid