Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen brood meer te verdienen met fossiele brandstoffen

Het is vandaag Global Divestment Day! Over de hele wereld roepen actiegroepen beleggers op hun aandelen in de fossiele industrie af te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Belangrijkste om uit de olie te stappen: oliebedrijven zijn zwaar overgewaardeerd op de beurs. De voorraden die ze voor miljarden op hun balans hebben staan zijn in werkelijkheid onverkoopbaar, want die moeten in de grond blijven om een klimaat-catastrofe te voorkomen.

related partner content for mobile comes here

Geen serieuze of klimaatwetenschapper betwijfelt nog dat klimaatverandering het gevolg is van CO2-uitstoot door menselijke activiteiten. Daarnaast is het glashelder dat ongeremde klimaatverandering leidt tot catastrofale gevolgen, niet alleen voor natuur en milieu maar ook voor de economie. De olie, gas en steenkool die nu nog in de grond zitten, kunnen daar dus maar het beste blijven zitten. Bedrijfseconomisch: als die voorraden onverkoopbaar zijn, moet Shell ze afboeken. Het bedrijf verliest dan flink aan waarde.

Beleggers die zo&;n koersval voor willen zijn, verkopen hun aandelen in oliemaatschappijen (‘divestment’). Ze denken dat ze hun investeringen op termijn niet terugverdienen als de olievoorraden die nu nog op de balansen van fossiele bedrijven staan uiteindelijk nooit opgepompt en verkocht kunnen worden. Aandelen in zulke bedrijven worden een &;stranded asset&;: een investering in een vastgelopen bedrijfstak. Beleggen in Shell is als geld steken in een videotheek of een fabrikant van fotorolletjes.

Rockefeller

Dat divestment geen groene retoriek is, blijkt wel uit de snelle groei van de divestment- wereldwijd. Terwijl Shell-topman Ben van Beurden nog dapper dat hij altijd nieuwe geldschieters zal vinden, trekken de eerste grote investeerders zich al terug uit de olie. Het grote Noorse pensioenfonds KLP onlangs uit de fossiele brandstoffen te stappen, net als universiteiten in en de VS.  De voert onderzoek uit naar risico’s van een de carbon bubble. In en andere Nederlandse steden roept een brede beweging van studenten, hoogleraren en milieuorganisaties universiteiten en pensioenfondsen op tot desinvesteren in de fossiele economie. Zelfs de familie , steenrijk geworden dankzij de olie, stapt uit olie.

Shell zit nog in de ontkenningsfase, maar veel andere voorheen fossiele bedrijven zoeken naar nieuwe businessmodellen. Van de energiereuzen was EOn de eerste die definitief het roer omgooide. Eind 2014 liet EOn weten meer te zien in olie en gas, en zich voortaan te richten op hernieuwbare energiebronnen. Goed nieuws voor duurzaamheidspromotors, maar verwijten EOn dat er helemaal geen groene gedachte achter de ommekeer zit: de verkoop van hun kolencentrales zou enkel gebaseerd zijn op financiële motieven.

Precies dus wat de divestment-beweging zegt: er is geen brood meer te verdienen met fossiele brandstoffen.

Lees ook ´´ in het MVO Trendrapport 2015 van MVO Nederland.
Volg  op Twitter

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in