Farmamarketeers slaan vleugels uit
De nieuwe topman van het Zwitserse farmaconcern Novartis, Thomas Ebeling, is de belichaming van het nieuwe denken onder farmaceuten. Deze Duitser heeft de fijne kneepjes van het marketingvak geleerd bij Coca-Cola en stelt dat pillen eigenlijk net zo vermarkt kunnen worden als frisdrank.
Want er is internet, er is lifestyle (Viagra!) en er is het voorbeeld van de VS, waar pillen op een, voor Europeanen, zeer agressieve manier aan de patiënt worden gebracht. Ebeling heeft het budget voor Novartis’ massacommunicatie dramatisch opgeschroefd. Massa? Farmaceuten richten zich toch gewoon op artsen en ziekenhuizen? Ja, nog steeds, maar de doelgroep van de (eind)consument wordt wel steeds belangrijker. Binnen Europa geldt nu nog dat de fabrikanten zich in hun marketingcommunicatie gericht op de consument, moeten beperken tot de OTC-medicatie, de niet-recept gebonden pillen en poeders. Maar de consument weet steeds meer als hij zich meldt bij huisarts of ziekenhuis. Op internet is immers alles te vinden over alle mogelijke ziektebeelden, medicatie, etc. En dus hebben steeds meer consumenten voorkeur voor bepaalde merken. En de farmafabrikanten spelen daar steeds handiger op in.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis<#FONT SIZE=1>Bron: werben und verkaufen<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid